Ultra:bit - kodning på en virksomhed

  • Hvor?

    Clio Online

    Esplanaden 8A, 1.-2. sal

    1263 - København K

    E-mailadresse

    jesplu@clio.me

    Kontaktperson


    Book tilbuddet ved at kontakte:

    Jesper Luther
    Clio Online 

    jesplu@clio.me

     

    Spørgsmål til det faglige indhold:

    Louise Willumsen
    DA Åben Virksomhed

    29 20 03 15
    lew@da.dk

    clio.png

    Kom og oplev hvordan man arbejder med teknologi og kodning hos Clio Online. Igennem dette undervisningsforløb i Natur/teknologi, vil eleverne lære simpel kodning og få en forståelse for, hvordan teknologi virker. Eleverne lærer, hvordan en proces kan nedbrydes til flere trin, og at computere gør præcis det, man koder dem til. Som en del af forløbet bruger eleverne deres mikrocomputer til selv at kode.

     

    Undervisningsforløbet er udviklet til Natur/teknologi på 4. årgang. Det opfylder en række Fælles Mål inden for Undersøgelse, Modellering og Kommunikation i Natur/teknologi og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i fagene Uddannelse & job og Teknologiforståelse.

    Når du og klassen har gennemført dette forløb, kan I:

    • beskrive hvorfor programmering er en vigtig forudsætning for mange virksomheder
    • formulere et problem og dets løsninger på en måde, så en computer kan følge de trin, der er i processen, og udføre dem
    • bryde en proces ned i små dele og kode disse ind i en micro:bit

     

    Forløbet

    Undervisningsforløbet foregår både hjemme, i klassen og på besøg hos virksomheden. Eleverne får en forståelse af, hvordan man kan formulere et problem og dets løsninger på en måde, så en computer kan følge de trin, der er i processen og udføre dem. Eleverne lærer at bryde en proces ned i små dele og kode de enkelte dele ind i deres micro:bit.

    Samtidig møder eleverne forskellige jobfunktioner, der findes i en teknologibaseret virksomhed, og de vil stifte bekendtskab med de ansattes uddannelsesbaggrund og karriereveje. Det er en oplagt chance til at give eleverne en endnu bedre forståelse af de mange muligheder, som kodning giver. Samtidig får eleverne en almen viden om det private erhvervsliv og dermed det samfund, de indgår i.

     
    Tidsforbrug

    Undervisningsforløbet har et omfang på 5 lektioner på skolen á 45 minutter. Dertil kommer virksomhedsbesøget, der varer ca. 3 timer ekskl. transport.

     

    Forberedelse

    Chancen for, at besøget bliver en god oplevelser for alle parter, stiger betragteligt, hvis eleverne er godt forberedte og kender planen for besøget. I højre side finder du Lærervejledningen, hvor du blandt andet kan læse mere om undervisningsforløbet og forberedelserne til virksomhedsbesøget. Virksomhederne har fået en tilsvarende vejledning. Den kan du også se i højre side.

     

    GRATIS FORLØB

    Målgruppe

    4. klasse

    Fag
    • Natur og teknologi
    • Uddannelse og job
    Læringsmål

    Forløbet opfylder en række Fælles Mål inden for Undersøgelse, Modellering og Kommunikation i Natur/teknologi og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i fagene Uddannelse & job og Teknologiforståelse. Se Lærervejledningen herunder.

    Hjernepæren.png