Ultra:bit - kodning på en virksomhed

  • Jeros.jpg

    Kom og oplev hvordan man arbejder med teknologi og kodning hos Jeros. Igennem dette undervisningsforløb i Natur/teknologi, vil eleverne lære simpel kodning og få en forståelse for, hvordan teknologi virker. Eleverne lærer, hvordan en proces kan nedbrydes til flere trin, og at computere gør præcis det, man koder dem til. Som en del af forløbet bruger eleverne deres mikrocomputer til selv at kode.

     

    Undervisningsforløbet er udviklet til Natur/teknologi på 4. årgang. Det opfylder en række Fælles Mål inden for Undersøgelse, Modellering og Kommunikation i Natur/teknologi og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i fagene Uddannelse & job og Teknologiforståelse.

     

    Synlige mål:

    Når du og klassen har gennemført dette forløb, har I:

    • en forståelse for kodning og ved, hvor vigtig en forudsætning det er for mange af de danske virksomheder

    • en forståelse af, hvordan teknologier virker i virkeligheden

    • lært at formulere et problem og dets løsninger på en måde, så en computer kan følge de trin, der er i processen, og udføre dem

    • lært simpel kodning ved at bryde en proces ned i små dele og kode disse ind i mikrocomputeren

     

    Forløbet

    Undervisningsforløbet foregår både hjemme i klassen og på besøg hos virksomheden. Eleverne får en forståelse af, hvordan man kan formulere et problem og dets løsninger på en måde, så en computer kan følge de trin, der er i processen og udføre dem. Eleverne lærer at bryde en proces ned i små dele og kode de enkelte dele ind i deres mikrocomputer.

    Samtidig møder eleverne forskellige jobfunktioner, der findes i en teknologibaseret virksomhed, og de vil stifte bekendtskab med de ansattes uddannelsesbaggrund og karriereveje. Undervisningsforløbet udnytter, at eleverne alle sammen har fået en mikrocomputer, gennem klassens deltagelse i DR’s projekt Ultra:bit. Det er en oplagt chance til at give eleverne en endnu bedre forståelse af de mange muligheder, som kodning giver. Samtidig får eleverne en almen viden om det private erhvervsliv og dermed det samfund, de indgår i.

     

    Tidsforbrug

    Undervisningsforløbet har et omfang på 5 lektioner på skolen á 45 minutter. Dertil kommer virksomhedsbesøget, der varer ca. 2½ time ekskl. transport.

     

    Forberedelse

    Chancen for, at besøget bliver en god oplevelser for alle parter, stiger betragteligt, hvis eleverne er godt forberedte og kender planen for besøget. I højre side finder du Lærervejledningen, hvor du blandt andet kan læse mere om undervisningsforløbet og forberedelserne til virksomhedsbesøget. Virksomhederne har fået en tilsvarende vejledning. Den kan du også se i højre side.

    GRATIS TILBUD

    Årstid

    Hele året

    Klassetrin
    • 4. klasse
    Fag
    • Natur og teknologi
    • Uddannelse og job
    Læringsmål

    Forløbet opfylder en række Fælles Mål inden for Undersøgelse, Modellering og Kommunikation i Natur/teknologi og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i fagene Uddannelse & job og Teknologiforståelse. Se Lærervejledningen herunder.

    Hjernepæren.png
    Hvor?

    Jeros

    Nyborgvej 8, Sødinge

    5750 - Ringe

    Telefonnummer

    63 62 39 13

    E-mailadresse

    jeros@jeros.com

    Kontaktperson


    Book tilbuddet ved at kontakte:

    Brian Jørgensen
    Jeros A/S​
    66 62 39 18
    jeros@jeros.com

     

    Spørgsmål til det faglige indhold:

    Louise Willumsen
    DA Åben Virksomhed

    29 20 03 15
    lew@da.dk