Bettina Andersen
tidl. folkeskolelærer
Inden 7. årgang besøg af Christian havde eleverne blandt andet lavet beregninger med kilowatt og fundet frem til, hvor mange penge det koster skolen at have lyset tændt i bare ét klasselokale i én time. Derudover havde de også opstillet forskellige forsøg og arbejdet med elektriske kredsløb og undersøgt serie- og parallelforbindelser. De var derfor godt forberedte, da de fik besøg af Christian, som tog dem med på rundtur på skolen og fortalte om skolens største energislugere.
Jeg har lige regnet ud, at min gamercomputer faktisk er virkelig dyr i el, det vidste jeg slet ikke!
Mikkel 7.A
Det var mørkt og koldt udenfor, og eleverne sad med tæpper omkring sig, da Christian kom ind i lokalet. "Det beskriver jo meget godt, at vi i disse tider skal spare på el - det har I sikkert hørt fra jeres forældre?" sagde han til eleverne, hvilket de kunne nikke genkendende til. Først holdte Christian et fagligt oplæg for de to klasser. Han talte blandt andet om sin egen uddannelsesvej, fordeling af strøm i bygninger, bæredygtig energiproduktion, og hvordan matematiske beregninger spiller sammen med jobbet som el-installatør. Eleverne stillede løbende spørgsmål, som de havde forberedt på forhånd: "Hvad gjorde vi inden LED pæren?", "hvordan virker et solcelleanlæg?" og "hvad koster det for mine forældre, når jeg gamer på min gamercomputer?". Efter Christians faglige oplæg, var det tid til en rundtur - de to klasser blev derfor opdelt i to hold.
Det ene hold blev inde i klassen og arbejde på en præsentation, som skulle indeholde ideer til, hvordan skolen kunne blive mere klimavenlig ved at reducere elforbruget. Det andet hold skulle sammen med Christian gætte skolens energislugere på en rundvisning. Under rundvisningen blev eleverne blandt andet klogere på. hvor mange kilowatt udskolingens vandautomat brugte. De talte også om skolens udendørs og indendørs belysning og sluttede af i skolens teknikrum, hvor Christian viste eleverne, hvordan ventilationsanlægget på skolen fungerede, og hvor meget det koster skolen at have det kørende pr. time. Undervejs på rundvisningen tog eleverne billeder og noterede ned, hvad Christian sagde - de skulle bruge billederne og beregningerne til deres præsentation senere på dagen.
"Det var sjovt at have besøg i dag. Vi så, hvordan man faktisk bruger kilowatt til at regne på noget virkeligheden."
Andrea 7.B
Efter i dag slukker jeg altid lyset!
Efter rundvisningen skulle eleverne arbejde på deres præsentationer. De havde været glade for Christians besøg, og flere elever var overraskede over, hvor meget el deres skole rent faktisk bruger og samtidig hvor dyrt, det var for skolen. "Det var rart, at man kunne stille Christian sine spørgsmål", sagde eleven Emilie, hvortil eleven Mathilde svarede: "Ja, og efter i dag slukker jeg altid lyset, også efter mine forældre!", inden de arbejdede videre på deres fælles PowerPoint præsentation.
Besøget fra AG Electric var i samarbejde med Åben Virksomheds undervisningsforløb: Elforbrug og energirigtige skoler, som er udviklet til fagene: Biologi, geografi og fysik/kemi. Som afslutning på undervisningsforløbet fik eleverne en udfordring: De skulle finde den foregående uges elforbrug derhjemme, og i den efterfølgende uge prøve at spare så meget el som muligt, hvorefter de skulle aflæse deres elmåler og notere, om der havde været en forskel i forhold til den forudgående uge.
Vil dig og din klasse have besøg af en elektriker? Så se mere på linket her ➡ Elforbrug og energirigtige skoler
Har du spørgsmål? Så kontakt mig endelig! 😄
Professionelle billeder i artiklen er taget af Niels Hougaard