Åben Virksomhed

Gymnasiet

Et udpluk af Åben virksomheds

Spændende tilbud

Hvordan kan matematik bruges som et værktøj til øget bæredygtighed i byggeriet? Igennem dette undervisningsforløb vil gymnasieeleverne opleve, i hvor høj grad den rådgivende ingeniørvirksomhed Rambøll i Sønderborg har fokus på at skabe bæredygtige bygninger, og hvordan den differentialregning, der undervises i på gymnasiet, kan bruges som redskab til ressourceoptimering.  
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i Bioteknologi/Biologi/Kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet, og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.
Statistik, logistik og formidling er vigtige redskaber til planlægning, prioritering og afrapportering af humanitære indsatser. I dette undervisningsforløb til Matematik indgår et besøg hos Blue Water Shipping i Esbjerg og eleverne får indblik i den komplekse virkelighed, der er forbundet med nødhjælpstransport.  
Hvordan kan matematik bruges som et værktøj til øget bæredygtighed i byggeriet? Igennem dette undervisningsforløb vil gymnasieeleverne opleve, i hvor høj grad den rådgivende ingeniørvirksomhed Rambøll i Fredericia har fokus på at skabe bæredygtige bygninger, og hvordan den differentialregning, der undervises i på gymnasiet, kan bruges som redskab til ressourceoptimering.
Lær om elektriske sensorer og præcision af måleudstyr og besøg virksomheden HBK — Hottinger, Brüel & Kjær i Nærum, der er verdens største producent og leverandør af systemer og måleudstyr af vibration. I dette undervisningsforløb til Fysik får eleverne en forståelse for, hvor vigtigt det er for en virksomhed at kunne garantere kunderne tilstrækkelig høj præcision af produkterne.
Det siger lærerne
Det siger lærerne

Lærernes mening om at deltage i DA Åben Virksomheds undervisningsforløb.

Det siger virksomhederne
Det siger virksomhederne

Virksomhedernes mening om at deltage i DA Åben Virksomheds undervisningsforløb.

Det siger eleverne
Det siger eleverne

Elevers mening om at deltage i DA Åben Virksomheds undervisningsforløb.