Hvad laver en mekaniker egentlig?
En grupper elever fra Vig Skole lagde for nyligt vejen forbi bilværkstedet Bin2Bil i Holbæk for at lære en masse om, hvordan man fejlsøger en bil og forskellen på en el- og benzindrevet motor –…
På en mark lidt uden for Næstved sidder en flok 2. klassere med deres to lærere og spiser 10-mad. Solen skinner, og humøret er højt, for om lidt skal klassen besøge legetøjsbutikken BR som et led i Åben Virksomheds undervisningsforløb Tal i butikken. Eleverne tager hinanden i hænderne og går på række mod butikken.
Eleverne har arbejdet med forløbet Tal i butikken i både dansk og matematik, og hjemmefra har de blandt andet tegnet deres egen butik, lavet regneopgaver, snakket om (og stavet til) matematikbegreber som tilbud, rabat og mersalg – og de har spillet ”butiksspillet”, hvor ordene er kommet i spil. Nu står de ude foran BR i formiddagssolen, klar til at indtage den store legetøjsbutik og høre, hvordan det, de har lært i klasseværelset, bliver brugt i butikken.
En magisk legeverden
Endelig går dørene op, og eleverne stormer begejstrede ind. En kæmpe rød blæksprutte, hvis arme udgør en rutsjebane, toner frem i midten af butikken, og længere inde er der en LEGO ridderborg med store tårne, børnene kan kravle op i. Der er også et barbieslot, en gamerhule, et Paw Patrol-hus og en interaktiv skydebane.
BR-butikken i Næstved er nemlig det, butikken selv kalder for ”en magisk legeverden”. Her er der ikke bare legetøj på hylderne, men et helt univers af ting, der inviterer til leg. Det er alt sammen noget, der får 2.A til at spærre øjnene om, men de må væbne sig med tålmodighed, får de at vide – for rundturen starter ude på lageret.
Svind og tyveri
Her bliver klassen mødt af butikschefen, Didde, der er storsmilende og i en rød BR-trøje med teksten ”Skal vi lege” bagpå. Eleverne ser nysgerrigt rundt i rummet med de mange hylder. Én række med elektriske biler, én række med dukketing, én række med trampoliner … Lageret bugner af legetøj.
Didde fortæller eleverne, at hun har stået i lære som butiksassistent, hvor man blandt andet lærer, hvordan man bedst sælger en vare, og hvordan man kan øge omsætningen.
Netop den slags har eleverne arbejdet med hjemmefra, og hænder flyver ivrigt i vejret, da Didde spørger, om de ved, hvad det betyder, at en vare er på tilbud, eller hvad mersalg betyder. Særligt ordet ”svind” optager eleverne, og de ellers storsnakkende børn bliver bomstille og måber, da Didde fortæller, hvordan de prøver at spotte tyveknægte i butikken. ”Det er jo en af måderne, der kan opstå svind på – hvis der kommer nogen og stjæler. Så det holder vi godt øje med. For eksempel kan man lægge mærke til, om folk står og kigger på legetøjet, eller om de mere kigger rundt for at se, om nogen opdager, hvis de tager det i lommen”.
Tilbud og øv-priser
Efter eleverne har set lageret, går turen ud i butikken, hvor Didde standser ved en hylde med legetøj, der er mærket med gule prisskilte.
”Er der nogen, der ved, hvad det betyder, at en vare er på tilbud?” spørger hun, og igen er eleverne ivrige efter at give hende svaret. Didde holder en kasse med Playmobil frem.
”Hvis jeg køber den her af leverandøren til 100 kroner, og jeg sælger den for 150 kr., hvor meget har jeg så tjent?” Eleverne er dygtige til hovedregning og kan straks regne forskellen ud. ”Hvis jeg så sætter den på tilbud til 100 kroner, tjener jeg så noget?” ”Neeej”, lyder det samstemmende fra børnene, og Didde fortæller, at det nogle gange kan være nødvendigt at sælge varer til såkaldte ”øv-priser”, hvis man fx har indkøbt for mange varer.
Verdens bedste job
To af pigerne får lov til at komme med Didde bag kassen, og det vækker begejstring.
”Jeg gad mega godt arbejde her, det kunne være sjovt at sætte ting på hylderne og stå bag kassen og scanne og bippe ting og sådan noget”, siger en af pigerne. 2.a er fuld af spørgsmål til Didde, og de veksler mellem de velforberedte og fagligt relevante som ”Hvor gammel skal man være for at arbejde her?” og de mere spontane ”Må vi ikke nok få noget legetøj af dig?”.
Didde tager det hele med et grin, for hun er vant til at have butikken fuld af nysgerrige og glade børn med alverdens spørgsmål.
”Og så synes de jo ofte, at man har verdens sjoveste arbejde, fordi man arbejder med legetøj dagen lang”, smiler hun.
Eleverne lærer en masse
Det er sin sag at holde styr på en hel 2. klasse sluppet løs i en BR, men på trods af den store interesse for legetøjet er det tydeligt for dansklæreren Ana og matematiklæreren Mie, at eleverne også fagligt får noget ud af besøget.
”Det er jo sjovt for dem at høre om, hvordan alle ordene bliver brugt her i butikken. Og de lærer noget om, hvad det vil sige at arbejde i en butik, samtidig med de får en sjov og anderledes dag”, mener Ana.
Efter et par forsøg lykkes det de to lærere at få samling på tropperne, og de takker Didde for besøget. Eleverne skal hjem og arbejde videre med indretningen af deres egen butik, og tilsyneladende har de fundet masser af inspiration på dagens besøg.
”Min butik skal i hvert fald have en rutsjebane,” lyder det på vejen ud.
Kunne du også tænke dig at vise din klasse, hvordan butikker bruger matematik hver dag, når der skal sælges varer og drives forretning?
Find undervisningsforløbet her
➡ Tal i butikken
Er der ingen virksomhed i nærheden af dig?
Så tøv ikke med at kontakte os - så finder vi en til dig! 👉
En grupper elever fra Vig Skole lagde for nyligt vejen forbi bilværkstedet Bin2Bil i Holbæk for at lære en masse om, hvordan man fejlsøger en bil og forskellen på en el- og benzindrevet motor –…
Oplevelserne spændte vidt hos de otte virksomheder, der her i efteråret slog dørene op til såkaldt karrieredag for gymnasieelever. Skal vi planlægge noget lignende på dit gymnasium?
Catharina og hendes kollegaer har sammen med deres elever været på mere end 15 virksomhedsbesøg det sidste år. Her fortæller hun lidt om deres erfaringer og om, hvorfor de prioriterer virksomhedsbesøgene så højt.