Undervisningsforløbet
Ølbrygning
Gennem de sidste 30 år er interessen for ølbrygning i Danmark steget markant. Men hvordan foregår ølbrygning egentlig, og hvordan sørger bryggerierne for præcision i processerne for at sikre ensartet høj produktkvalitet?
I dette undervisningsforløb, der både kan bruges individuelt og tværfagligt i fagene bioteknologi, biologi og kemi, bliver eleverne introduceret til ølbrygning og de bioteknologiske og kemiske processer, der indgår. De laver eksperimenter med fx påvisning af carbohydrater i forskellige øl og med gærcellers fermentering af glukose, og så har eleverne også mulighed for at prøve kræfter med at brygge deres egen øl.
Som en del af undervisningsforløbet skal klassen besøge et bryggeri, som er et eksempel på en dansk biotekvirksomhed, hvor der løbende arbejdes med udvikling og optimering af produkterne.
Det står dig helt frit for, hvor meget af undervisningsmaterialet, du vil bruge og i hvilken form. Du kan bruge det hele, eller du kan tilpasse forløbet og materialerne efter klassens niveau og den tid, du har til rådighed.