Magnus er elev i Meny: ”Gymnasiet var for kedeligt til mig. Jeg er bare ikke bygget til at sidde stille bag en computer”

At være salgsassistent handler om meget andet end at sætte varer på plads på hylderne. For Magnus er det et socialt job, fuld af daglige grin og faglig udfordring, der viste sig at passe meget bedre til ham end gymnasiet. Det – og meget andet – fortalte han 4. klasse fra Fjordlandskolen Skuldelev om, da de besøgte Meny i Skibby.

Meny i Skibby er vant til at have butikken fuld af kunder. Men da 4. klasse fra Fjordlandsskolen Skuldeelev vælter ind i butikken en morgen i august, er der alligevel lidt mere gang i den, end der plejer at være på sådan en helt almindelig onsdag.

De fleste af børnene bor i lokalområdet og kender Meny-butikken; de er vant til at gå på de brede gange med deres forældre, tage kylling fra køledisken, havregryn fra hylderne – men i dag får de et helt andet blik på supermarkedet.

De lægger mærke til tilbudsskiltene, spørger nysgerrigt til, hvorfor nogle varer bliver fremhævet mere end andre, og de får øje på de medarbejdere, der fylder mælk op ude fra lageret. I dag er de nemlig ikke ude at handle med mor og far – i dag besøger de Meny Skibby midt i matematiktimen som en del af forløbet Tal i butikken, hvor de lærer, hvad det vil sige at drive en butik.

En vigtig del af uddannelsen til salgsassistent
Købmand Henrik har sat sine butikselever til at tage sig af fjerdeklasserne. Som en del af deres uddannelse til salgsassistent arbejder de tre elever hos Meny – og i dag tager de altså udfordringen op med at præsentere arbejdet i en butik for skoleeleverne fra Fjordlandskolen Skuldelev.

Magnus er den, der fører ordet og skal vise skoleeleverne rundt – og han er nervøs, inden de kommer, fortæller han. ”Jeg er ikke så vant til at tale foran mange mennesker. Jeg tror også, det er derfor, min chef har sat mig til at stå for det her. Han vil give mig en udfordring”.

Det har han ret i. Købmand Henrik Memborg ser det nemlig som en vigtig del af butikselevernes uddannelse, at de lærer at tale foran mange mennesker, fortæller han:

”Som salgsassistent skal du jo tale med kunder dagen lang – og hvis du fx senere hen vil være butikschef og have ansatte under dig, skal du også kunne stille dig op i en forsamling og tage ordet. Så det er en god udfordring for Magnus, selvom jeg godt ved, at han er nervøs. Men han skal nok klare det fint!”

Gymnasiet var for kedeligt
Og dét gør Magnus – klarer det fint. At han er nervøs, er ikke til at se, da han smilende tager imod de mange elever og sammen med sine to med-elever velvilligt svarer på alverdens spørgsmål fra de nysgerrige fjerdeklassere:

Hvor lang tid tager det at blive uddannet salgsassistent? Hvor mange er der ansat her? Hvor mange kilo slik sælger I om dagen? Hvem holder du med i fodbold? Hvilken størrelse bruger du i sko? Hvor meget tjener du?

Han viser rundt i den store butik, og elevernes hænder ryger ivrigt i vejret, når Magnus bruger ord som rabat, svind, kampagner og prismatch – det er nemlig alt sammen noget, eleverne har talt om hjemme i klassen.

Magnus er på sit sidste år af salgsassistentuddannelsen. ”Jeg er startet på uddannelse to gange før, men det er først, da jeg startede her, at jeg føler, jeg er havnet på den rette hylde. Gymnasiet var simpelthen for kedeligt. Jeg var egentlig meget godt med fagligt, men jeg er ikke bygget til at sidde stille bag en computer”, fortæller han og forsætter:

”Jeg elsker at arbejde her. Hvis jeg bare kunne blive her, når jeg er færdig med min uddannelse, ville jeg gøre det. Det er fede kollegaer, og alle dage er forskellige. Jeg kan godt lide at være social, tale med mange forskellige mennesker, og det gør man her i butikken, samtidig med at man udvikler sig fagligt”.

Et fremtidigt fritidsjob
Efter rundvisningen i Meny bliver fjerdeklasserne inddelt i små grupper, og så skal de rundt på egen hånd i butikken og tage billeder af nogle af de ting, de har talt om hjemmefra; en vare på tilbud, en, der er sat ned pga udløbsdato, en, der er mængderabat på. Når de kommer hjem, skal de arbejde videre med billederne og afslutte matematikforløbet.  

”Hvor gammel skal man egentlig være for at få fritidsjob her?” spørger en af fjerdeklasserne Magnus og de to andre, og de fortæller, at ungarbejderne er omkring 16 år – og at der er mange af dem.

”Så kom tilbage, når I går i 9. klasse – så kan det være, vi bliver kollegaer”, griner Magnus.

Kunne du også tænke dig at vise din klasse, hvordan butikker bruger matematik hver dag, når der skal sælges varer og drives forretning?
Find undervisningsforløbet her
Tal i butikken

Er der ingen virksomhed i nærheden af dig?
tøv ikke med at kontakte os - så finder vi en til dig!

SENESTE NYT FRA ÅBEN VIRKSOMHED

Eleverne fik rykket ved deres lidt indsnævrede syn på håndværkere

Eleverne fik rykket ved deres lidt indsnævrede syn på håndværkere En dag i februar havde 8. klasse fra Toftlund Skole besøg af den lokale vvs’er […]

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete klimavenlige løsninger

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete, klimavenlige løsninger Vaillant er specialiseret i at udvikle bæredygtige varmepumper, og her bruger man hver dag termodynamik; […]

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer Alle Åben Virksomheds undervisningsforløb er udviklet af dygtige lærere, der brænder for deres fag, […]