Bettina Andersen
tidl. folkeskolelærer
Inden besøget hos Flying Tiger i Vanløse, havde hele 4. årgang fra Skolen på Nyelandsvej haft en matematik fagdag, hvor de havde arbejdet med undervisningsmaterialet fra forløbet Tal i butikken. Eleverne havde blandt andet arbejdet med ord som rabat, svind og mersalg og lavet deres egen ’butik’ i et rollespil, hvor de skulle øve sig i at holde regnskab og lægge til.
Formålet med besøget var, at eleverne skulle lære, hvordan matematik anvendes i praksis i forbindelse med at drive en butik. Til besøget havde eleverne forberedt en masse spørgsmål, som de ønskede at få svar på til deres mini rapport, som de skulle udarbejde efter besøget hos Flying Tiger i Vanløse.
Da eleverne ankom, fik de en rundvisning i butikken af butikschefen Anne Hauder og distrikscehfen Jens Boelskifte. Efterfølgende blev de vist op i en kantine, hvor dagens faglige oplæg skulle foregå. Anne og Jens kom vidt omkring og fortalte om alt fra deres uddannelsesveje til, hvad ordet bruttoavance betyder, og hvorfor varerne står placeret, som de gør i Flying Tiger - det er nemlig ikke tilfældigt. Efter oplægget fik eleverne tid til at stille deres spørgsmål og så gik det ellers løs. Elevernes hænder fløj op, og Jens og Anne fik sig noget af en sag for.
”Vi brugte forløbet til vores matematik fagdag tilbage i december, og så lavede vi en brush op og tilføjede spørgsmålene dagen inden besøget. Det har været godt at få sat tingene i perspektiv for eleverne ."
Sidsel, lærer
Eleverne var meget nysgerrige og spørgelystne: "Hvad er kvaliteten af jeres varer?", "Hvorfor skiftede I navn?", "Hvad er godt ved at arbejde i Flying Tiger?", "Er der noget svindel?", "Hvor gammel skal man være for at arbejde her?", "Har I nogle limited edtion varer?" - var blot nogle af de spørgsmål, som eleverne meget gerne ville have svar på til deres rapporter. Efter oplægget og (de mange) spørgsmålsrunder, skulle eleverne ned i butikken igen, og i grupper løse opgaver på deres medbragte elevark, hvor de skulle finde eksempler på salgspris, svind, tilbud, rabat, kampagner og konkurrencer i butikken. Derudover skulle de også tage billeder af eksemplerne og skrive de steder ned, hvor de så det, og hvad I de troede, at det betød for butikken. Jens og Anne stod klar og parat til at hjælpe eleverne med deres opgaver, eller besvare deres spørgsmål.
Efter eleverne havde løst deres opgaver, mødtes de ude foran butikken. Her vinkede de farvel til Anne og Jens, inden de i samlet flok skulle med metroen tilbage til skolen igen.
Vil dig og din klasse også lære mere om, hvordan tal bliver brugt i en butik?
Så kan du finde en butik i nærheden af dig her ➡ Tal i butikken
Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄
Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen