Mersalg, bundlinje og indkøbspris -
4. årgang fra Skolen på Nyelandsvej besøgte Flying Tiger i Vanløse

Da 4. årgang besøgte Flying Tiger's butik i Vanløse, lærte de en masse nye matematiske begeber inden for butiksverdenen. De blev klogere på, hvordan det egentlig er at arbejde i en butik, og hvilken uddannelse man skal have, hvis man en dag vil være butikschef.

Inden besøget hos Flying Tiger i Vanløse, havde hele 4. årgang fra Skolen på Nyelandsvej haft en matematik fagdag, hvor de havde arbejdet med undervisningsmaterialet fra forløbet Tal i butikken. Eleverne havde blandt andet arbejdet med ord som rabat, svind og mersalg og lavet deres egen ’butik’ i et rollespil, hvor de skulle øve sig i at holde regnskab og lægge til.

Formålet med besøget var, at eleverne skulle lære, hvordan matematik anvendes i praksis i forbindelse med at drive en butik. Til besøget havde eleverne forberedt en masse spørgsmål, som de ønskede at få svar på til deres mini rapport, som de skulle udarbejde efter besøget hos Flying Tiger i Vanløse.

Rundvisning i Flying Tiger, fagligt oplæg og opgaveløsning i butikken

Da eleverne ankom, fik de en rundvisning i butikken af butikschefen Anne Hauder og distrikscehfen Jens Boelskifte. Efterfølgende blev de vist op i en kantine, hvor dagens faglige oplæg skulle foregå. Anne og Jens kom vidt omkring og fortalte om alt fra deres uddannelsesveje til, hvad ordet bruttoavance betyder, og hvorfor varerne står placeret, som de gør i Flying Tiger - det er nemlig ikke tilfældigt. Efter oplægget fik eleverne tid til at stille deres spørgsmål og så gik det ellers løs. Elevernes hænder fløj op, og Jens og Anne fik sig noget af en sag for.

Som en del af deres ene opgave, var eleverne på udkig efter udsalgsvarer og kampangevarer i butikken.
4. årgang fik et fagligt oplæg af butikschefen Anne og distrektchefen Jens. De fortalte om salg, svind og dagligdagen i en butik.

”Vi brugte forløbet til vores matematik fagdag tilbage i december, og så lavede vi en brush op og tilføjede spørgsmålene dagen inden besøget. Det har været godt at få sat tingene i perspektiv for eleverne ." - Sidsel, lærer

Eleverne var meget nysgerrige og spørgelystne: "Hvad er kvaliteten af jeres varer?", "Hvorfor skiftede I navn?", "Hvad er godt ved at arbejde i Flying Tiger?", "Er der noget svindel?", "Hvor gammel skal man være for at arbejde her?", "Har I nogle limited edtion varer?" - var blot nogle af de spørgsmål, som eleverne meget gerne ville have svar på til deres rapporter. Efter oplægget og (de mange) spørgsmålsrunder, skulle eleverne ned i butikken igen, og i grupper løse opgaver på deres medbragte elevark, hvor de skulle finde eksempler på salgspris, svind, tilbud, rabat, kampagner og konkurrencer i butikken. Derudover skulle de også tage billeder af eksemplerne og skrive de steder ned, hvor de så det, og hvad I de troede, at det betød for butikken. Jens og Anne stod klar og parat til at hjælpe eleverne med deres opgaver, eller besvare deres spørgsmål.
Efter eleverne havde løst deres opgaver, mødtes de ude foran butikken. Her vinkede de farvel til Anne og Jens, inden de i samlet flok skulle med metroen tilbage til skolen igen.

Som et led i opgaven på virksomhedsbesøget, skulle eleverne fotografere de forskellige varer, og notere deres priser og placering i butikken. Det skulle bruges til deres minirapport, som de skulle udarbejde efter besøget i Flying Tiger butikken.
De bedste poseringer skulle udyttes, nu da en professionel fotograf var til stede.
... "Og en gang til for Prins Knud", som en af eleverne sagde.



Vil dig og din klasse også lære mere om, hvordan tal bliver brugt i en butik? Så kan du finde en butik i nærheden af dig her ➡ Tal i butikken

Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄

Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Folkeskolekonsulent,
tidl. folkeskolelærer

SENESTE NYT FRA ÅBEN VIRKSOMHED

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete klimavenlige løsninger

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete, klimavenlige løsninger Vaillant er specialiseret i at udvikle bæredygtige varmepumper, og her bruger man hver dag termodynamik; […]

“Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer”

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer Alle Åben Virksomheds undervisningsforløb er udviklet af dygtige lærere, der brænder for deres fag, […]

Hvordan bliver skolen mere klimavenlig?

Besøg af vvs’eren: Hvordan bliver skolen mere klimavenlig? 8.klasse i Mammen fik i sidste uge besøg af den lokale vvs’er, der fortalte dem en masse […]