Karrieredag for gymnasieelever: Kan man nørde i erhvervslivet?
Karrieredag for gymnasieelever: Kan man nørde i erhvervslivet? De fleste gymnasieelever er i studiepraktik på universitetet om efteråret – men på Sukkertoppen Gymnasium tilbyder de […]
"Stål er det mest genbrugte materiale" fortalte Lars Dalgas, som til daglig er indkøbschef for stålvirksomheden Give Steel A/S. Forinden besøget havde eleverne i N/T timen hver især medbragt en metal genstand, og talt om de forskellige metaltyper, metaller som bæredygtige materialer samt metalbearbejdningsmetoder. Elevene startede besøget hos Give Steel A/S ud med en kanelsnegl og en sodavand, og så gik dagens første aktivitet ellers i gang. Det var et fagligt oplæg af Lars og Henriette Leth, som er CSR-vejledere. De fortalte om Give Steel A/S og deres produktion af stålkonstruktioner til blandt andet broer. Eleverne var meget lyttende under oplægget, og det var godt, at både Lars og Henriette var forberedte, for spørgsmål havde eleverne nok af.
Efter oplægget skulle eleverne deles op i to hold. Det ene hold skulle på rundtur i produktionen med Kristian Eliseholm, som til daglig er lærlingeværkfører. Under rundvisningen mødte eleverne blandt andet medarbejdere som lavede alt fra svejsning til laserskæring. Eleverne blev dog noget overrasket, da Kristian nævnte ordet 'valsning'. "En valse er da noget i billedkunst" sagde en af eleverne overrasket. Kristian forklarede at, valsning af stål betyder, at en metalplade bliver gjort helt glat og rund. Kristian fortalte også, hvordan en typisk arbejdsdag så ud for både ham selv, men også hans lærlinge.
Det andet hold skulle prøve kræfter med selv at svejse, nøjagtigt som en smed gør. De fik en grundig introduktion af to smede til de forskellige svejsningsteknikker, og så var det ellers på med svejsehjelm- og handsker. Eleverne fik til opgave at skulle svejse deres eget navn på en stålplade, som de kunne få med hjem.
Efter rundvisningen og svejsning mødtes eleverne igen. Efter en hård omgang svejsning var eleverne blevet tørstige, så det kaldte på endnu en sodavand. Derefter fandt de deres mapper frem, som de havde medbragt hjemmefra. Med hjælp fra Henriette og deres lærer, Mette, skulle eleverne løse de forskellige opgaver på deres elevark, som blandt andet omhandlede, hvilke metoder, de havde stiftet bekendtskab med i løbet af dagen, og hvordan de blev udført. Eleverne fik tid til at stille de sidste spørgsmål, inden de igen skulle hjemad mod skolen og arbejde videre med metaller.
Kunne du tænke dig, at besøge en metalvirksomhed med din klasse? Så kan du finde en i nærheden af dig lige her 👇
➡ Metal og muligheder
Så tøv ikke med at kontakte mig, hvis du har spørgsmål! 😄
Professionelle billeder i artiklen er taget af Niels Hougaard
Karrieredag for gymnasieelever: Kan man nørde i erhvervslivet? De fleste gymnasieelever er i studiepraktik på universitetet om efteråret – men på Sukkertoppen Gymnasium tilbyder de […]
Mystery shoppers og stikprøver i burgerbollerne 9. klasse fra Tuse Skole tilbragte en matematiktime hos burgerbaren Carls Jr. og fik blandt andet indblik i, hvordan […]
Jeg troede, mekanikere bare var megabeskidte hele tiden Hvad har et bilværksted og matematik egentlig med hinanden at gøre? Det blev 7. klasse fra Herlev […]