Der var stålproduktion, svejsning og laserskæring på programmet, da 5. klasse fra Hedegaard Friskole besøgte Give Steel A/S

“Er det jer, som har lavet alt det stål, der er her i lokalet?”, “Hvad kan stål?”, “Hvorfor vil du arbejde med stål?” Og “hvor meget stål bruger I til en bro?” – Spørgsmålene fra eleverne var mange og forskelligartede. De var nemlig godt forberedte til deres besøg hos Give Steel A/S, hvor blandt andet svejsning også stod på programmet. 👩‍🔧⚙️

“Stål er det mest genbrugte materiale” fortalte Lars Dalgas, som til daglig er indkøbschef for stålvirksomheden Give Steel A/S. Forinden besøget havde eleverne i N/T timen hver især medbragt en metal genstand, og talt om de forskellige metaltyper, metaller som bæredygtige materialer samt metalbearbejdningsmetoder. Elevene startede besøget hos Give Steel A/S ud med en kanelsnegl og en sodavand, og så gik dagens første aktivitet ellers i gang. Det var et fagligt oplæg af Lars og Henriette Leth, som er CSR-vejledere. De fortalte om Give Steel A/S og deres produktion af stålkonstruktioner til blandt andet broer. Eleverne var meget lyttende under oplægget, og det var godt, at både Lars og Henriette var forberedte, for spørgsmål havde eleverne nok af.

“Kristian var virkelig god til at forklare, og det var fedt at svejse. På et tidspunkt vil vi gerne lave noget som ham” – Mads og Anton, elever.

‘The grand tour’ i produktionen og forskellige svejsningsteknikker

Efter oplægget skulle eleverne deles op i to hold. Det ene hold skulle på rundtur i produktionen med Kristian Eliseholm, som til daglig er lærlingeværkfører. Under rundvisningen mødte eleverne blandt andet medarbejdere som lavede alt fra svejsning til laserskæring. Eleverne blev dog noget overrasket, da Kristian nævnte ordet ‘valsning‘. “En valse er da noget i billedkunst” sagde en af eleverne overrasket. Kristian forklarede at, valsning af stål betyder, at en metalplade bliver gjort helt glat og rund. Kristian fortalte også, hvordan en typisk arbejdsdag så ud for både ham selv, men også hans lærlinge.
Det andet hold skulle prøve kræfter med selv at svejse, nøjagtigt som en smed gør. De fik en grundig introduktion af to smede til de forskellige svejsningsteknikker, og så var det ellers på med svejsehjelm- og handsker. Eleverne fik til opgave at skulle svejse deres eget navn på en stålplade, som de kunne få med hjem.

“Det var virkelig sjovt at svejse, det var næsten som at arbejde der” – Sebastian, elev


Efter rundvisningen og svejsning mødtes eleverne igen. Efter en hård omgang svejsning var eleverne blevet tørstige, så det kaldte på endnu en sodavand. Derefter fandt de deres mapper frem, som de havde medbragt hjemmefra. Med hjælp fra Henriette og deres lærer, Mette, skulle eleverne løse de forskellige opgaver på deres elevark, som blandt andet omhandlede, hvilke metoder, de havde stiftet bekendtskab med i løbet af dagen, og hvordan de blev udført. Eleverne fik tid til at stille de sidste spørgsmål, inden de igen skulle hjemad mod skolen og arbejde videre med metaller.

Månedens top 3 metalvirksomheder, som du kan besøge! 👩‍🏭

Olsen Metal i Rødovre
Metal og muligheder
Give Steel A/S i Give
Metal og muligheder
JPBC i Rødkærsbro
Metal og muligheder



Kunne du tænke dig, at besøge en metalvirksomhed med din klasse? Så kan du finde en i nærheden af dig lige her 👇
Metal og muligheder


Så tøv ikke med at kontakte mig, hvis du har spørgsmål! 😄

Professionelle billeder i artiklen er taget af Niels Hougaard

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Konsulent

“De kommer med nogle helt friske ideer”
“De kommer med nogle helt friske ideer”

Hør virksomhedsrepræsentanter fortælle om deres erfaringer med besøg af elever som del af Åben Virksomheds undervisningsforløb.

2.g klasse på besøg hos COWI
2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.

Mød en udvikler
Mød en udvikler
Her i videoen kan du møde Lykke, som har udviklet forløbet “Plastens egenskaber og genanvendelse” til 7., 8. og 9. klasse til naturfagene. Hør hendes tanker om forløbet, og hvad virksomhedsbesøg giver eleverne.