Da H/D valgholdet fra Dalby Skole besøgte Liberté, blev de meget klogere på designprocesser og tekstilvalg

Styles, items, colorchart, trends, prints, pieces og fabric, var blot nogle af de nye ord, som Sara introducerede 8. klasses eleverne for under deres besøg hos Liberté i Kolding. Her fik valgholdet et indblik i en designers farverige og kreative verden. 🪡🧵🧶

“Det har været virkelig godt at se og lære om designprocesser IRL. Hjemme på skolen arbejder vi med det, men kun i lille skala. At møde Sara og høre hende fortælle om hendes arbejde og uddannelse, gjorde det virkelighedsnært for eleverne.” – Camilla, lærer

Da eleverne ankom til butikken, blev de budt velkommen af Sara Rasmussen, som til daglig arbejder som designer hos tøjfirmaet Liberté. Sara gav en kort indtroduktion til sig selv og butikken, hvorefter hun viste valgholdet ind på det kontor, hvor alle ansatte hos Liberté sidder og arbejder. Sara fortalte om, hvordan hun udvælger forskellige tekstiler, baseret på kommende sæsoners trends og udvikler nye styles. “Ej se! De plancher ligner et moodboard, som vi også selv laver i H/D” udbrød en af eleverne. Lokalet var nemlig farverigt og fyldt med plancher med forskellige farver, tekstiker og stof, som tilsammen illusterede de forskellige ideér, som Sara og resten af teamet var i gang med at udvikle.

Et smugkig i Libertés showroom

Efter introduktionen, fik eleverne lov til at se Libertés showroom. Her viste Sara eleverne sommersæsonens kommende kolletioner og fortalte om processen fra, når hun, som designer, får en idé til en style, til det færdige produkt. Besøget hos Liberté var en del af Åben Virksomheds undervisningsforløb: Tekstiler og design, og hjemme på skolen havde eleverne, med udgangspunkt i engineering-modellen, været i fuld gang med at designe deres egne idrætposer. Eleverne havde derfor på forhånd arbejdet med designprocesser, tekstiler og materialevalg, hvilket gjorde det meget let for Sara at give eleverne tips og tricks til viderearbejdet med deres idrætspose. Et af hendes råd var, at man som designer skal tænke meget på sin målgruppe, og et andet var, at man altid skal lægge mærke til, hvilke styles som fungerer bedst og ud fra dette, skal man redesigne de bedste pieces i forskellige farver.

Sara viste eleverne sine håndtegnede skitser og argumenterede for sine valg af tekstiler til Libertés sommerkollektion.

Sara talte også om, hvordan en tekstilvirksomed som Liberté, skal træffe bæredygtige valg i forbindelse med deres produktion. Sara nævnte alt fra ploybags til recycling polyester, hvilket var nogle bæredygtige tiltag, som eleverne ikke på forhånd kendte til. Inden valgholdet igen skulle hjemad mod skolen igen, havde eleverne nogle spørgsmål til Sara.

Flere af dem var meget nysgerrige på, om man kunne blive praktikant hos Liberté og ville gerne vide, hvad Sara bedst kunne lide ved sit arbejde som designer. Inden eleverne forlod showroomet sagde en af eleverne sagde til Sara: “Du var så god til at forklare, for det er faktisk lige præcis dét, som vi laver hjemme på skolen inden vi kom (…) og noget som jeg gerne vil arbejde med i fremtiden!”.

Et udpluk af tekstilvirksomheder, som du kan besøge med din klasse 🧵🧶

ISAY A/S i Them
Tekstiler og design
EASE.DK A/S i Ikast
Tekstiler og design
Danfloor A/S i Kibæk
Tekstiler og design



Kunne du tænke dig, at besøge et plejecenter med din klasse? Så kan du finde et i nærheden af dig lige her 👇
Tekstiler og design


Så tøv ikke med at kontakte mig, hvis du har spørgsmål! 😄

Professionelle billeder i artiklen er taget af Niels Hougaard

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Konsulent

“De kommer med nogle helt friske ideer”
“De kommer med nogle helt friske ideer”

Hør virksomhedsrepræsentanter fortælle om deres erfaringer med besøg af elever som del af Åben Virksomheds undervisningsforløb.

2.g klasse på besøg hos COWI
2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.

Mød en udvikler
Mød en udvikler
Her i videoen kan du møde Lykke, som har udviklet forløbet “Plastens egenskaber og genanvendelse” til 7., 8. og 9. klasse til naturfagene. Hør hendes tanker om forløbet, og hvad virksomhedsbesøg giver eleverne.