Cluedo, kolort og vejen til motivation

God undervisning er virkelighedsnær, relevant og ikke mindst sjov, synes Charlotte Damgaard Hansen. Det var også hendes fokus, da hun udviklede forløbet Matematik på bilværkstedet – og inspirationen til materialet kom til hende, da hun en aften forsøgte at løse en mordgåde.

”Jeg glemmer aldrig følelsen af selv at sidde på skolebænken og bare tænke ’Det her kommer jeg jo aldrig nogensinde til at bruge til noget’. Det er den mest demotiverende følelse, jeg kan komme i tanke om – at det, man sidder og forsøger at lære, er helt formålsløst. Derfor er det vigtigt for mig i mit arbejde som lærer at give eleverne en oplevelse af mening og formål med skolens fag”.

Ordene er Charlotte Damgaard Hansens. Hun er lærer på Bredsten-Gadbjerg Skole tæt på Vejle, og gennem de sidste 11 år har hun været lærer i primært matematik og naturfag. Ambitionen om at gøre undervisningen relevant ved at koble den til virkeligheden gennemsyrer alt, hun laver - blandt andet i inspirationsuniverset Charlottes Teacher Web, hvor hun deler inspiration til aktiviteter og øvelser i håbet om at skabe begejstring for naturvidenskab hos flere.

Derfor var det også helt oplagt for hende at sige ja til at udvikle et undervisningsforløb sammen med Åben Virksomhed, fortæller hun:

”Pointen med at vise eleverne, hvordan det, vi har snakket om i klassen, faktisk bliver brugt i praksis på virksomheder, er virkelig god. Jeg oplever, at mine egne elever bliver både fagligt mere motiverede til at lære, og at de gør sig lidt mere umage, når de skal ud af klasselokalet”.

Matematik er en tankegang
Samarbejdet mellem Charlotte og Åben Virksomhed har udmøntet sig i undervisningsforløbet Matematik på bilværkstedet, et matematikforløb til mellemtrinnet og udskolingen, der viser, hvordan klasseværelsets matematikundervisning ikke bare er teoretisk udenadslære, men faktisk er noget, der kommer i spil i jobbet som mekaniker.

Med forløbet har Charlotte haft fokus på at nuancere elevernes opfattelse af, hvad matematik er, fortæller hun. For matematik er ikke bare plus og minus og regnestykker, man kan sætte to streger under. Det er også en tankegang, en måde at gå til udfordringer på, og mekanikerfaget er et sted, der tydeligt viser, hvordan den tankegang kommer i spil, mener Charlotte.

”Når man møder en udfordring, må man gå logisk til værks for at finde ud af, hvordan den skal løses. Det er det, mekanikeren gør, når en bil skal repareres – og samme tilgang kan eleverne bruge, når de fx møder en matematikopgave, de synes er svær”.

Charlotte Damgaard Hansen. Privatfoto.

Mordgåder og mekanikere
Men hvordan lærer man sine elever en særlig tankegang? Det brugte Charlotte en del tid på at spekulere over, fortæller hun, og svaret kom til hende en aften, hvor hun spillede Cluedo.

”Jeg sad og var dybt optaget af at løse mordgåden – og så gik det op for, at fremgangsmåden i spillet – det her med at få nogle hints og så skulle gå systematisk til værks for at løse opgaven – er den samme, som mekanikeren bruger.

Derfor fandt hun på kortspillet Værkstedet, hvor eleverne skal agere henholdsvis computer og mekaniker og ved hjælp af logisk tankegang og udelukkelsesmetode lave en fejlsøgning og finde ud af, hvordan bilen kan repareres.

”Spillet relaterer sig direkte til det, eleverne vil opleve, når de besøger et bilværksted; den tankegang, de skal bruge i spillet, bruger mekanikeren hver dag, når han skal reparere biler. Elever, der ikke nødvendigvis er meget begejstrede for matematik, kan måske få øjnene op for, at det både er sjovt og noget, der faktisk kan bruges ude i den virkelige verden. Det tror jeg betyder meget for deres motivation til at lære – det var i hvert fald afgørende for mig selv”.

Ud at grave i kolort
Charlotte var egentlig butiksuddannet, men som 24-årig besluttede hun sig for at forfølge sin drøm om at blive lærer. En drøm, der bunder i, at hun grundlæggende er optaget af at se mennesker udvikle sig både fagligt og socialt, siger hun og fortæller, at lærerfaget giver allermest mening for hende, når det lykkes hende at give sin begejstring videre.

”Som den anden dag, da jeg var ude og grave i kolort sammen med min klasse for at finde biller. På forhånd havde en gruppe piger pure nægtet; de syntes, det var klamt. Men så snakkede vi om det, og jeg fortalte, hvorfor jeg synes, det er så interessant. Og pludselig sad de med fingrene nede i det og syntes, det var sjovt og lærerigt”, siger Charlotte og afslutter smilende:

”Jeg kan lide at se mine elever rykke deres grænser, blive klogere og få udvidet deres horisont – om det så er ved at pille i en kolort eller besøge et bilværksted”.

SENESTE NYT FRA ÅBEN VIRKSOMHED

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete klimavenlige løsninger

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete, klimavenlige løsninger Vaillant er specialiseret i at udvikle bæredygtige varmepumper, og her bruger man hver dag termodynamik; […]

“Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer”

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer Alle Åben Virksomheds undervisningsforløb er udviklet af dygtige lærere, der brænder for deres fag, […]

Hvordan bliver skolen mere klimavenlig?

Besøg af vvs’eren: Hvordan bliver skolen mere klimavenlig? 8.klasse i Mammen fik i sidste uge besøg af den lokale vvs’er, der fortalte dem en masse […]