8. og 9. klasse fra Bavneskolen var til catwalk i sikkerhedsdragter hos Croda Danmark  

Det var tydeligt, at farmavirksomheden Croda havde glædet sig til at få besøg af eleverne fra 8. og 9. klasse fra Bavneskolen i Faxe. Iphonequiz, catwalk og bakterieindsamling var blot nogle af de øvelser eleverne skulle prøve kræfter med, da de besøgte Croda for at blive klogere på vacciner. 💉🧪

Eleverne var meget nysgerrige, da de mandag d. 26 september ankom til Croda. Først fik de to klasser et fagligt oplæg, hvor professor Erik Lindblad og direktør Jørgen Brodersen i fællesskab blev udfordret på otte spørgsmål, som eleverne havde forberedt til farmavirksomheden hjemmefra. Spørgsmål lige fra “hvor lang tid tager det at lave en vaccine?” til “hvorfor er der forskel på de bivirkninger, man kan få af en vaccine?” blev gennemgået med billeder og grafer, der underbyggede svarene.
Under besøget mødte eleverne både medarbejdere fra sikkerhedsafdelingen, HR og laboratoriet, som alle fortalte om deres arbejde og deres forskellige uddannelser: ”Det er vores ansvar, at vise børn og unge, hvad skolen kan bruges til. At det godt kan betale sig at tage en uddannelse – både de korte og de lange.” forklarede Jørgen Brodersen.

Det var ikke muligt for eleverne at komme ind bag de (rene) døre i produktionen grundet det sterile miljø. For alligevel at give eleverne en fornemmelse af, hvor vigtigt god hygiejne er i en farmavirksomhed som Croda, havde medarbejderne tænkt kreativt – de havde nemlig arrangeret en catwalk, og den faldt i god jord! Den første ansatte på podiet, der kom ind i undervisningslokalet til musik og klapsalver, havde et ‘outfit’ på med de laveste sikkerhedskrav.

Derefter fulgte tre kolleger, hvis ‘outfits’ i højere og højere skulle opfylde strengere og strengere sikkerhedskrav. Derfor havde ansatte også mange lag tøj på. Under catwalken forklarede medarbejderne hver især om deres sikkerhedstøj og de hygiejnekrav, der er for en virksomhed som Croda. Den sidste medarbejder på catwalken, som også var den med adgang til hele produktionen, måtte tage flere lag tøj af, for at understrege pointen.

”Det giver eleverne et indblik i arbejdslivet, og så giver det noget til undervisningen, som vi ikke kan på skolen. Eleverne får en anden motivation, når det foregår ude i det virkelige liv, og de nyder at komme ud at opleve på en anderledes måde.” – Fysik/kemi lærer, Helena

Efterfølgende skulle eleverne på jagt efter bakterier, og de skulle finde steder i undervisningslokalet og på gangene, som de kunne tage overfladeprøver fra. Der blev både brugt kaffemaskiner, stole, og enkelte elever gik også ud på toilettet for at øge sandsynligheden for, at netop deres agarskål blev fyldt med bakterier. Aftalen var, at Croda efter besøget ville dyrke elevernes bakterier i deres laboratorie og sende dem retur til skolen, der skulle bruge prøverne til en udstilling, som de skulle afholde i slutningen af ugen, hvor elevernes forældre også var inviteret.
Da besøget lakkede mod enden, afslørede Jørgen, at de havde sørget for frokost. Begejstringen blandt eleverne var stor, da de fik at vide, at de selv skulle bestille den i en foodtruck fra Joe & the Juice. Efter de to klasser var taget hjem, fortalte Jørgen glad: “Vi håber selvfølgelig at eleverne har haft en god dag, og at besøget giver anledning til en snak om mikrobiologi og vacciner, når de kommer hjem.” 

Månedens tre mest besøgte farmavirksomheder 💉🧪

Lundbeck i Valby
Sygdom, krop og kemi
Croda Danmark i Frederikssund
Sygdom, krop og kemi
Leo Pharma A/S
Sygdom, krop og kemi

Kunne du tænke dig, at vise din klasse hvordan der arbejdes på en farmavirksomhed?
Så kan du finde vores undervisningsforløb lige her
Sygdom, krop og kemi

Er der ingen virksomhed i nærheden af dig?
Så tøv ikke med at kontakte os – så finder vi en til dig! 😄👉

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Konsulent
Mikkel London
Mikkel London
Konsulent
“De kommer med nogle helt friske ideer”
“De kommer med nogle helt friske ideer”

Hør virksomhedsrepræsentanter fortælle om deres erfaringer med besøg af elever som del af Åben Virksomheds undervisningsforløb.

“Det bliver mere levende for eleverne”
“Det bliver mere levende for eleverne”

Hør fire lærere fortælle om deres oplevelse med virksomhedsbesøg som en del af undervisningen.

2.g klasse på besøg hos COWI
2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.