Undervisningsforløbet

Termodynamik

Der er i dag stort fokus på bæredygtighed og grøn energi i Danmark og resten af verden. Hvordan kan vi eksempelvis opvarme vores huse og bygninger på en mere klimavenlig måde? Fjernvarme og varmepumper er blandt mulighederne, og det er omdrejningspunktet for dette undervisningsforløb til fysik. Eleverne skal arbejde med termodynamiske processer (isobar, isokor, isoterme og adiabatiske proces), formler for varmeenergi,  termodynamiske maskiner, kredsprocesser og nyttevirkningen af en kredsproces.

Som en del af forløbet skal klassen besøge en virksomhed, der udvikler, servicerer eller anvender termodynamiske maskiner.

Det står dig helt frit for, hvor meget af undervisningsmaterialet du vil bruge og i hvilken form. Du kan bruge det hele, eller du kan tilpasse forløbet og materialet efter klassens niveau og den tid, du har til rådighed. Det er dog en forudsætning, at eleverne er fagligt forberedt inden besøget.

Materialer til forløbet

SMART

Klik på "SKIFT" og indtast en adresse, så beregner vi afstande til alle forløb ud fra den. Du kan altid klikke på "SKIFT" for at ændre til at vise nyeste forløb først.

Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb sorteret efter:
Din nuværende lokation Nyeste forløb
Gratis
A-niveau
Hele Året

OBS: Daikin er optaget de første par måneder af 2025.

Hvordan fungerer en termodynamisk maskine, og hvordan kan vi optimere vores energiforbrug i forbindelse med vores varmeforbrug? Det lærer eleverne om i dette undervisningsforløb, hvor de kan besøge Daikin i Brøndby.

Mere info og kontakt

Kontakt os endelig, hvis du har fundet et spændende forløb, men mangler en virksomhed i nærheden af din skole. Så vil vi meget gerne forsøge at hjælpe og finde en relevant virksomhed, der gerne vil have besøg.

Kontakt os her
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged

Mikkel fra Åben Virksomhed var med en 4. klasse på besøg hos asfaltfabrikken NCC, og dagen bød på lidt af hvert.

Se med og hør, hvad elever kan opleve, når de besøger et asfaltværk som en del af forløbet
Byg en vej – asfalt og teknologi.

Tag med 2.g på besøg hos Røde Kors
Tag med 2.g på besøg hos Røde Kors

2.g fra Kolding Gymnasium besøgte Røde Kors som en del af forløbet En verden i brand og fik et unikt indblik i den humanitære nødhjælpsorganisations arbejde.

På det interaktive museum Røde Kors Oplevelsen løste de dilemmaer, læte om krigens regler, smagte nødrationer og oplevede nødhjælp gennem VR-briller.

Hvad laver en bygningsmaler?
Hvad laver en bygningsmaler?

Som en del af forløbet Design et værelse – matematik i farver besøgte 6. klasse fra Kroggårdskolen bygningsmaleruddannelsen i Gladsaxe.

Få et sneak peak på besøget her, og bliv klogere på, hvad eleverne kan opleve, når de besøger bygningsmaleruddannelsen.