Motor Mille, asfalt og en stor gummiged
Se med og hør, hvad elever kan opleve, når de besøger et asfaltværk som en del af forløbet
Byg en vej – asfalt og teknologi.
I dette forløb bliver eleverne meget klogere på metallers egenskaber, de bliver i stand til at identificere forskellige metaller fra hinanden, og de lærer at vurdere, hvilket metal der skal anvendes i forhold til et givet produkt.
I dette forløb bliver eleverne meget klogere på metallers egenskaber, de bliver i stand til at identificere forskellige metaller fra hinanden, og de lærer at vurdere, hvilket metal der skal anvendes i forhold til et givet produkt.
I dette natur/teknologi-forløb får dine elever en forståelse af, hvad asfalt er, hvordan asfalt produceres, alt efter hvilken slags vej det skal bruges til, og hvordan det kan genanvendes. De bliver klogere på, hvordan forskellige belægning på vejen har betydning for fx bremselængde, slid på dækkene, komfort og støj, og de laver øvelser, hvor de selv får lov at prøve kræfter med at fremstille asfalt.
I dette forløb dykker eleverne ned i den rejse, vores krop gennemgår gennem livet. De tegner og taler om menneskets anatomi, lærer, hvordan livsstil kan påvirke kroppen og får en forståelse for, hvad der sker med kroppen, når vi bliver ældre.
Havet er et utømmeligt spisekammer og en vigtig kilde til mad og velstand i mange lande, også i Danmark. Men hvad sker der egentlig, fra en fisk bliver fanget, til den ligger i køledisken eller på tallerkenen derhjemme?