
Undervisningsforløbet
Den klimavenlige skole – vand, varme og teknologi
Med de rette tekniske løsninger inden for varmesystemer og vandinstallationer kan man gøre en stor indsats for klimaet og for økonomien – fx på en skole. I dette forløb bliver eleverne klogere på, hvordan deres egen skoles vand- og varmeforbrug kan reduceres, så skolen både kan spare penge og blive mere klimavenlig.
Forløbet kan gennemføres som enkeltfaglige forløb i fagene matematik, fysik/kemi og geografi – eller som fællesfagligt forløb på tværs af fagene. I matematik undersøger eleverne blandt andet varme- og vandforbrug, i geografi arbejder de med vandets kredsløb, og i fysik/kemi lærer de om vands egenskaber bl.a. varmekapacitet.
Som en del af forløbet får klassen besøg af en VVS-installatør, der sammen med eleverne gennemgår skolens varmesystem og vandinstallationer, gør eleverne klogere på, hvilke klimavenlige varmekilder der findes, og eleverne regner på, hvordan intelligente vvs-løsninger kan nedbringe vand- og energiforbruget, reducere CO2-udledningen og samtidig sikre et bedre indeklima.