Undervisningsforløbet
Plastik med perspektiv – fra affald til ressource
Plast findes i alt lige fra hverdagsprodukter som kontaktlinser, fryseposer og kuglepenne over adskillige former for emballage og til livsnødvendige produkter som stomiposer og insulinpenne til diabetespatienter. Med andre ord; plast er overalt.
I dette forløb dykker eleverne ned i plastens egenskaber, i anvendelse af plast og plast som ressource, og de laver undersøgelser med mikroplast, nedbrydningsforsøg og bliver blandt andet klogere på forskellige produktionsformer med plast – og på, hvordan vi kan undgå at plast ender i havene og naturen.
Forløbet kan bruges selvstændigt i fagene fysik/kemi, biologi og geografi – men inviterer i høj grad også til et fællesfagligt forløb, der skaber synergi og sammenhæng mellem fagene. I fysik/kemi arbejder eleverne med plastens grundlæggende kemi og forskellige plasttypers opbygning, i biologi med mikroplast og stoffers kredsløb og i geografi med genanvendelse af plast og med, hvor og hvordan råstoffer udvindes til plastfremstilling.
I forløbet besøger klassen en virksomhed, der bruger og arbejder med plast i forbindelse med produktion.