Undervisningsforløbet

Robotter, automatisering og effektiv produktion

Robotterne kommer! Sådan har vi efterhånden sagt i nogle år, men sandheden er, at de allerede er her. Vi møder dem ofte i hverdagen eller på offentlige institutioner, f.eks. i form af robotplæneklippere, robotstøvsugere eller som velfærdsrobotter på plejehjem og sygehuse.

Men faktisk har Danmark udviklet sig til at være én af verdens førende nationer, når det handler om robotter inden for industrien.

I dette forløb stifter dine elever bekendtskab med, hvordan robotteknologien bliver brugt på danske produktionsvirksomheder til at automatisere og effektivisere produktionsprocesser. De arbejder med procesdiagrammer- og analyser, bliver klogere på, hvordan man optimerer produktionsprocesser på virksomheder og på, hvordan man giver præcise kommandoer til robotter.

I forløbet besøger klassen en produktionsvirksomhed, der bruger robotteknologi og/eller en anden form for automatisering som et bærende element i deres produktion og arbejdsproces.

Materialer til forløbet

SMART

Klik på "SKIFT" og indtast en adresse, så beregner vi afstande til alle forløb ud fra den. Du kan altid klikke på "SKIFT" for at ændre til at vise nyeste forløb først.

Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb sorteret efter:
Din nuværende lokation Nyeste forløb

Kontakt os endelig, hvis du har fundet et spændende forløb, men mangler en virksomhed i nærheden af din skole. Så vil vi meget gerne forsøge at hjælpe og finde en relevant virksomhed, der gerne vil have besøg.

Kontakt os her
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged

Mikkel fra Åben Virksomhed var med en 4. klasse på besøg hos asfaltfabrikken NCC, og dagen bød på lidt af hvert.

Se med og hør, hvad elever kan opleve, når de besøger et asfaltværk som en del af forløbet
Byg en vej – asfalt og teknologi.

Tag med 2.g på besøg hos Røde Kors
Tag med 2.g på besøg hos Røde Kors

2.g fra Kolding Gymnasium besøgte Røde Kors som en del af forløbet En verden i brand og fik et unikt indblik i den humanitære nødhjælpsorganisations arbejde.

På det interaktive museum Røde Kors Oplevelsen løste de dilemmaer, læte om krigens regler, smagte nødrationer og oplevede nødhjælp gennem VR-briller.

Hvad laver en bygningsmaler?
Hvad laver en bygningsmaler?

Som en del af forløbet Design et værelse – matematik i farver besøgte 6. klasse fra Kroggårdskolen bygningsmaleruddannelsen i Gladsaxe.

Få et sneak peak på besøget her, og bliv klogere på, hvad eleverne kan opleve, når de besøger bygningsmaleruddannelsen.