Undervisningsforløbet

Teknologi til klimavenlige huse

Omkring 40 procent af energiforbruget i både Danmark og EU går til el og varme i bygninger. Derfor er der et kæmpe potentiale for energibesparelser i både nybyggeri og eksisterende bygninger – ligesom der er behov for at videreudvikle metoder og for at sprede viden om isolering, så man kan mindske varmetab i bygninger.

I dette forløb arbejder eleverne med en boligs klimaskærme og lærer, hvordan der kan spares meget energi, hvis boligen har gode ydervægge, vinduer, tag, døre osv. De laver isoleringsøvelser, hvor de undersøger forskellige isoleringsmateriale, prøver kræfter med at bygge et modelhus med fokus på at mindske energitabet, og så får de et grundlæggende kendskab til FN’s 17 verdensmål med fokus på nr. 11 ”bæredygtige byer og lokalsamfund”. I forløbet besøger eleverne en virksomhed, der producerer byggematerialer, og som kan fortælle om, hvordan den arbejder med bæredygtighed gennem produkterne.

Materialer til forløbet
Til eleven
Til læreren
Til virksomheden

SMART

Klik på "SKIFT" og indtast en adresse, så beregner vi afstande til alle forløb ud fra den. Du kan altid klikke på "SKIFT" for at ændre til at vise nyeste forløb først.

Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb sorteret efter:
Din nuværende lokation Nyeste forløb
Gratis
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Hele Året
Forløbet udbydes af

Besøg Taasinge Elementer A/S der producerer byggematerialer. Her lærer eleverne om metoder til at undgå varmetab gennem vinduer og døre. Eleverne får et grundlæggende kendskab til FN´s 17 bæredygtighedsmål, med fokus på mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund”. Undervisningsforløbet er udviklet til natur/teknologi 4.-6. klasse.

Mere info og kontakt
Gratis
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Hele Året
Forløbet udbydes af

Besøg Redtz Glas & Facade der producerer byggematerialer. Her lærer eleverne om metoder til at undgå varmetab gennem vinduer og døre. Eleverne får et grundlæggende kendskab til FN´s 17 bæredygtighedsmål, med fokus på mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund”. Undervisningsforløbet er udviklet til natur/teknologi 4.-6. klasse.

Mere info og kontakt

Kontakt os endelig, hvis du har fundet et spændende forløb, men mangler en virksomhed i nærheden af din skole. Så vil vi meget gerne forsøge at hjælpe og finde en relevant virksomhed, der gerne vil have besøg.

Kontakt os her
Gratis
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Hele Året
Forløbet udbydes af

Besøg VELUX der producerer byggematerialer. Her lærer eleverne om metoder til at undgå varmetab gennem vinduer og døre. Eleverne får et grundlæggende kendskab til FN´s 17 bæredygtighedsmål, med fokus på mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund”. Undervisningsforløbet er udviklet til natur/teknologi 4.-6. klasse.

Mere info og kontakt
Gratis
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Hele Året
Forløbet udbydes af

Besøg Taasinge Elementer A/S i Sindal der producerer byggematerialer. Her lærer eleverne om metoder til at undgå varmetab gennem vinduer og døre. Eleverne får et grundlæggende kendskab til FN´s 17 bæredygtighedsmål, med fokus på mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund”. Undervisningsforløbet er udviklet til natur/teknologi 4.-6. klasse.

Mere info og kontakt
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged
Motor Mille, asfalt og en stor gummiged

Mikkel fra Åben Virksomhed var med en 4. klasse på besøg hos asfaltfabrikken NCC, og dagen bød på lidt af hvert.

Se med og hør, hvad elever kan opleve, når de besøger et asfaltværk som en del af forløbet
Byg en vej – asfalt og teknologi.

Besøg Hotel Nyborg Strand i madkundskab
Besøg Hotel Nyborg Strand i madkundskab

Vi har været på besøg hos Hotel Nyborg Strand for at blive klogere på, hvad elever kan se og opleve, hvis de besøger Nyborg Strand som en del af forløbet Fra råvarer til frokost.

Hvad laver en bygningsmaler?
Hvad laver en bygningsmaler?

Som en del af forløbet Design et værelse – matematik i farver besøgte 6. klasse fra Kroggårdskolen bygningsmaleruddannelsen i Gladsaxe.

Få et sneak peak på besøget her, og bliv klogere på, hvad eleverne kan opleve, når de besøger bygningsmaleruddannelsen.