Bettina Andersen
tidl. folkeskolelærer
I fysiktimerne havde eleverne på forhånd arbejdet med fysiske principper i flyvning, som blandt andet accelerationsmålinger, luftens densitet, Bernoullis lov, kinetisk og potentiel energi. Eleverne var derfor velforberedte da de ankom, og det var godt givet ud, da de senere på dagen skulle udarbejde en konkret flyveplan. 😉 Formiddagen hos Copenhagen Air Taxi startede med en introduktion til pilotuddannelsen og pilotens hverdag af Nicolai Rostgaard Andersen, som til daglig er pilot og Flight Instructor.
"Eleverne har været meget engageret og interesseret i materialet, som vi arbejdede med inden besøget. Det er en glimrende ide at tage eleverne med ud og møde virkeligheden og se, hvordan man bliver pilot, og hvad en pilot laver"
Søren, lærer
Nicolai fortalte eleverne om alt fra forbudte byer, som er byer, man ikke må flyve henover over til særlige linealer med nautiske mil, piloter bruger for at måle afstanden på et kort, således, at det svarer til afstanden i virkeligheden. Eleverne fik, mod betaling, også mulighed for at flyve og derefter at lave beregninger med acceleration. Det var desværre kun klassen på det første besøg, som fik en tur i skyerne, da vejret ikke tillod det på det andet besøg.
...Og det var lige præcis dét skulle eleverne prøve kræfter med. "Fysik er en stor del af vores hverdag" fortalte Nicolai og derfor fik eleverne udleveret en pilotopgave. De skulle, med Nicolais hjælp, lave en konkret flyveplan, hvor de skulle opstille et FUEL-regnskab. Formålet var at undersøge, hvor meget brændstof, der skal medbringes for at komme fra A til B, præcis som eleverne også havde arbejdet med hjemme på skolen. Eleverne var meget engageret i opgaven: "Vi har arbejdet med lignende opgaver i fysiktimerne på skolen, og det er sjovt at se, at det minder meget om den flyveplan, som piloter laver i virkeligheden" fortalte en af eleverne overrasket til Nicolai.
"Eleverne var knivskarpe og velforberedte. Vi fik nogle gode snakke om gravity og vindmodstand. Jeg havde egentlig regnet med, at jeg skulle hjælpe dem noget mere med opgaverne. - Det er genialt, at vi kan vise faget frem"
Nicolai, pilot og Flight Instructor.
Da eleverne var færdige med deres opgaver samlede de op i fællesskab. Her blev der talt om ground speed, vindmodstand og startdistance, som var noget af det, eleverne havde regnet på. Det var tydeligt, at eleverne havde fået sig øjenåbner under besøget - de var ret så overrasket over det omfattende arbejde og de mange beregninger, der ligger forud for en flyvning.
”Laver I sådan en flyplan, hver gang I skal ud at flyve?”spurgte en elev. ”Ja, det gør vi, men vi har et computerprogram, der regner det ud for os. Til eksamen skal eleverne kunne lave en i hånden på et blankt stykke papir.” fortalte Nicolai. - "DAMN" udbrød en anden elev. Inden eleverne skulle tilbage på skolen roste han eleverne for deres nyserrighed og engagement.
Vil dig og din klasse også besøge Copenhagen Air Taxi og prøve kræfter med at udarbejde en flyveplan?
Så kan du finde flyselskabet her ➡ Fysik, fly og flyvning
Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄
Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen