FUEL-beregninger, ground speed og gravity - to klasser fra Sankt Annæ Gymnasium besøgte Copenhagen Air Taxi

"Man tænker ikke på, at en pilot bruger så meget fysik i deres hverdag" fortalte eleven Laura under besøget hos flyselskabet Copenhagen Air Taxi. Det var to friske 3.g fysik valghold fra Sankt Annæ Gymnasium, der i uge 10 og 11 havde besøgt virksomheden i forbindelse med forløbet Fysik, fly og flyvning for blive klogere på, hvilken rolle fysik spiller i en pilots travle hverdag. 🛫

I fysiktimerne havde eleverne på forhånd arbejdet med fysiske principper i flyvning, som blandt andet accelerationsmålinger, luftens densitet, Bernoullis lov, kinetisk og potentiel energi. Eleverne var derfor velforberedte da de ankom, og det var godt givet ud, da de senere på dagen skulle udarbejde en konkret flyveplan. 😉 Formiddagen hos Copenhagen Air Taxi startede med en introduktion til pilotuddannelsen og pilotens hverdag af Nicolai Rostgaard Andersen, som til daglig er pilot og Flight Instructor.

"Eleverne har været meget engageret og interesseret i materialet, som vi arbejdede med inden besøget. Det er en glimrende ide at tage eleverne med ud og møde virkeligheden og se, hvordan man bliver pilot, og hvad en pilot laver" - Søren, lærer

Nicolai fortalte eleverne om alt fra forbudte byer, som er byer, man ikke må flyve henover over til særlige linealer med nautiske mil, piloter bruger for at måle afstanden på et kort, således, at det svarer til afstanden i virkeligheden. Eleverne fik, mod betaling, også mulighed for at flyve og derefter at lave beregninger med acceleration. Det var desværre kun klassen på det første besøg, som fik en tur i skyerne, da vejret ikke tillod det på det andet besøg.

Hvordan opstiller man et FUEL-regnskab i en flyveplan?

...Og det var lige præcis dét skulle eleverne prøve kræfter med. "Fysik er en stor del af vores hverdag" fortalte Nicolai og derfor fik eleverne udleveret en pilotopgave. De skulle, med Nicolais hjælp, lave en konkret flyveplan, hvor de skulle opstille et FUEL-regnskab. Formålet var at undersøge, hvor meget brændstof, der skal medbringes for at komme fra A til B, præcis som eleverne også havde arbejdet med hjemme på skolen. Eleverne var meget engageret i opgaven: "Vi har arbejdet med lignende opgaver i fysiktimerne på skolen, og det er sjovt at se, at det minder meget om den flyveplan, som piloter laver i virkeligheden" fortalte en af eleverne overrasket til Nicolai.

"Eleverne var knivskarpe og velforberedte. Vi fik nogle gode snakke om gravity og vindmodstand. Jeg havde egentlig regnet med, at jeg skulle hjælpe dem noget mere med opgaverne. - Det er genialt, at vi kan vise faget frem" - Nicolai, pilot og Flight Instructor.

Da eleverne var færdige med deres opgaver samlede de op i fællesskab. Her blev der talt om ground speed, vindmodstand og startdistance, som var noget af det, eleverne havde regnet på. Det var tydeligt, at eleverne havde fået sig øjenåbner under besøget - de var ret så overrasket over det omfattende arbejde og de mange beregninger, der ligger forud for en flyvning.

”Laver I sådan en flyplan, hver gang I skal ud at flyve?”spurgte en elev. ”Ja, det gør vi, men vi har et computerprogram, der regner det ud for os. Til eksamen skal eleverne kunne lave en i hånden på et blankt stykke papir.” fortalte Nicolai. - "DAMN" udbrød en anden elev. Inden eleverne skulle tilbage på skolen roste han eleverne for deres nyserrighed og engagement.



Vil dig og din klasse også besøge Copenhagen Air Taxi og prøve kræfter med at udarbejde en flyveplan? Så kan du finde flyselskabet her ➡ Fysik, fly og flyvning

Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄

Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Folkeskolekonsulent,
tidl. folkeskolelærer
Charlotte Waltz
Charlotte Waltz
Gymnasiekonsulent,
tidl. gymnasielærer og studievejleder

SENESTE NYT FRA ÅBEN VIRKSOMHED

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete klimavenlige løsninger

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete, klimavenlige løsninger Vaillant er specialiseret i at udvikle bæredygtige varmepumper, og her bruger man hver dag termodynamik; […]

“Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer”

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer Alle Åben Virksomheds undervisningsforløb er udviklet af dygtige lærere, der brænder for deres fag, […]

Hvordan bliver skolen mere klimavenlig?

Besøg af vvs’eren: Hvordan bliver skolen mere klimavenlig? 8.klasse i Mammen fik i sidste uge besøg af den lokale vvs’er, der fortalte dem en masse […]