3.g fysikhold lavede forsøg med afstandskvadratloven og præcision

Inden besøget hos HBK havde 3.g fysikholdet fra Nærum Gymnasium beskæftiget sig med elektriske sensorer som værktøj til at designe intelligente teknologiske løsninger, og under besøget fik fysikholdet en smagsprøve på, hvordan det de lærte i klassen bruges i en ingeniør- og elektronikvirksomhed som HBK.

Besøget fandt sted i forbindelse med Åben Virksomheds forløb: Elektriske sensorer og præcision. Heldigvis var eleverne godt forberedte hjemmefra, for de skulle være vågne for at følge med på de tre unge ingeniørers beat. Da fysikholdet ankom til HBK, var Christian Vinge, Morten Lau Larsen og Kristoffer Skaftved Mathiesen topklar i lobbyen til at tage imod eleverne. De bød både på kaffe og morgenmad, inden de skulle i gang med dagens første oplæg.


”Det har været fedt. For i dag har vi brugt vores viden i praksis. Det har også givet en bedre forståelse for uddannelsesveje og jobtyper, hvis man er interesseret i fysik.”

Isabella, elev

Rundtur, forsøg med afstandskvadratloven og fejlkilder i målinger

Under det første oplæg blev der både vist videoer, fortalt om tre forskellige felter for lyd, afstandskvadratloven blev gennemgået og HBKs forskellige produkter blev sendt rundt i lokalet, som eleverne kunne se og røre ved. Eleverne blev også klogere på, hvad HBKs måleudstyr bliver brugt til, og hvor det kan foregå. De blev noget overraskede over, at udstyret både kunne bruges i vand, hvor mikrofoner i forskningsøjemed lytter på hvaler, men også på veje, hvor accelerometre bruges på Formel 1-biler til at vurdere, om motoren fungerer som den skal og på vinger til fly og vindmøller, for at måle rystelser og optimere aerodynamikken.

Besøget bød også på en rundtur i virksomheden, hvor forskelligt måleudstyr blev fremvist. Efterfølgende blev eleverne inddelt i tre hold, hvor de roterede rundt i huset. Det ene hold skulle selv lave forsøg med afstandskvadratloven for lydbølger, det andet hold kom på rundtur i produktionen. Det tredje hold skulle teste, hvordan lyd ændrer sig ift. afstand af kilden og forsøge at finde fejlkilder og usikkerheder i målingerne. Eleverne fik afslutningsvis selv lov til at lege med udstyret, justere på forsøgene og notere resultaterne, men med kyndig vejledning fra Christian, Morten og Kristoffer.

”Jeg synes, at undervisningen får et nyt perspektiv. Det bliver helt konkret, når man ser, hvordan måleudstyr bruges på biler og fly.”

Kresten, elev.

Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen