STEM-relaterede virksomhedsbesøg var en del af karrieredagene for 3.g’erne på Sukkertoppen Gymnasium

Sukkertoppen Gymnasium afholder hvert år tre karrieredage i uge 43, og i år besøgte godt og vel 200 elever forskellige virksomheder – besøg arrangeret af Åben Virksomhed. 👩‍💼🏢

I forbindelse med den årlige studiepraktik for 3.g’erne afholdt Sukkertoppen Gymnasium tre karrieredage for de godt og vel 200 elever, som ikke besøgte landets universiteter. Det inkluderede blandt andet et samarbejde med Åben Virksomhed, der havde arrangeret et to timers virksomhedsbesøg torsdag d. 27. oktober. Det var et nyt koncept fra Åben Virksomhed på gymnasieområdet, hvor eleverne blev matchet med en lokal virksomhed på baggrund af deres studieretningsfag. Formålet med konceptet var at arrangere faglige besøg kombineret med præsentationer af job- og karrieremuligheder. Forud for besøgene havde Charlotte Waltz,

gymnasiekonsulent i Åben Virksomhed og tidligere lektor, tilsendt materiale til eleverne, der bad dem omat sætte sig ind i de faglige begreber og områder, som virksomhederne arbejder med. Under virksomhedsbesøgene diskuterede nogle elever både faglige og aktuelle problemstillinger, andre fik inspirerende ideer til nye designs og andre løste opgaver. Fælles for alle besøg var, at eleverne fik et indblik i de forskellige job- og karrieremuligheder, der var hos virksomhederne. De 200 elever blev fordelt på disse fem virksomheder; Chr. Hansen Holding, OJ Rådgivende Ingeniører A/S, Circle K, Man Energy Solutions og IBM Client Innovation Danmark.

Læs hvad eleverne synes om at besøge en lokal virksomhed på karrieredagene! 👇

Chr. Hansen Holding
En gruppe elever, der havde biologi som et af deres studieretningsfag besøgte Chr. Hansen, der er verdens største producent af bakterier, kulturer og enzymer til mejeriprodukter og føde- og drikkevarer. Mejeriingeniør Bjørn Rosbach gav eleverne en grundig gennemgang af hele produktions-processen af bakterier, som eleverne kunne relatere til deres eget projekt med fermentering af yoghurt, som de havde arbejdet med i deres teknikfag Proces, Levnedsmiddel og Sundhed. ”Det var rigtig fedt at se produktionen. Vi havde jo lige lavet et fermenteringsprojekt på skolen.” fortalte eleven Rim fra 3.b.

OJ Rådgivende Ingeniører A/S
Hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Oluf Jørgensen mødte de elever, der havde matematik på A-niveau, som et af deres studieretningsfag, fire forskellige medarbejdere; herunder Tegnestuechefen Fatime Dauti og konstruktionsingeniøren Thomas Thustrup. De forklarede om vigtigheden af korrekte matematiske beregninger, når der beregnes på styrken af bygningers bærende konstruktioner. ”Det er fedt at komme ud i virkeligheden og høre fra rigtige ingeniører, hvordan de bruger matematik. Det giver en anden forståelse for det, end man kan få hjemme på skolen.” – fortalte en af eleverne.

Circle K
Circle K vil gerne vil gå forrest i at skabe en bæredygtig fremtid inden for transport og arbejder med Power to X. De havde derfor besøg af en gruppe kemi A elever, og Louise Palmelund, som til dagligt er B2B Pricing specialist, og Jesper Dan Rasmussen, som til dagligt er Pricing manager, havde nogle gode diskussioner med eleverne om Circle K.’s fremtidige planer for elbiler og deres bidrag til den grønne omstilling. ”Jeg vil gerne arbejde i den her branche. Det er en spændende branche, og vi bliver jo hele tiden flere mennesker, så der skal bruges mere energi. Det er en branche, som konstant er i udvikling” – fortalte eleven Ebba.


“Det har været rigtig godt, og det passede rigtig godt ind vores program omkring karrierelæring. Vi håber, at vi kan gøre det igen en anden gang, og at virksomheden vil åbne deres døre for eleverne. Jeg anbefaler helt klart andre gymnasier at gøre det sammen.” – Anne Birgitte Lieberkind, rektor Sukkertoppen Gymnasium.

MAN Energy Solutions
MAN, der anvender robotteknologi og automatisering som et bærende element i arbejdsprocesserne, havde besøg af en gruppe elever, der har teknologi og design som studieretningsfag. Eleverne mødte blandt andet to lærlinge, der kunne fortælle om deres uddannelsesvalg og deres interesse for robotteknologi. Denne interesse blev delt af mange af eleverne, der nysgerrigt spurgte indtil produktionsprocesserne i robotproduktion. ”Vi bruger CAS-programmer og Sketch programmer. Vi kan sagtens bruge det, vi så ved MAN, og prøve at designe nogle af de elementer, som vi har set i jeres produktion hjemme på skolen.” – Fortalte eleven Daniel til Mikkel Skovboel, som til daglig er Production Leader hos MAN i Sydhavnen.

IBM Client Innovation Center Danmark
En stor gruppe elever, som havde programmering som studieretningsfag mødte fem forskellige oplægsholdere hos IBM. Det var både en HR-chef, en UX-director, to unge softwareudviklere og en studentermedhjælper, der tilsammen gav en fyldig indsigt i IBM som arbejdsplads. Eleverne blev også sat på prøve, da de skulle løse en kodningsopgave. Der var sat 15 minutter af til opgaven, som for ikke- computerkyndige var umuligt at forstå, men de hurtigste elever løste opgaven på halvandet minut, hvilket bød på klapsalver fra de to softwareudviklere Elias og Daniel, der havde lavet opgaven. ”Jeg har fået meget mere viden om, hvordan det er at arbejde inden for IT-branchen, og hvilke muligheder der er” fortalte en af eleverne til Daniel, hvortil en anden tilføjede: ”Det har været fedt og dejligt at høre mere om, hvordan det vi lærer i skolen rent faktisk bliver brugt i virkeligheden.”

Vil du give dine elever et indblik i, hvordan deres STEM-fag anvendes i erhvervslivet? – Så tøv endelig ikke med at kontakte os! 👀



I Åben Virksomhed står vi altid klar til at hjælpe dig. Vi finder med glæde virksomheder, som kan matche dine elevers studieretningsfag indenfor STEM. 😄👉

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Konsulent
Charlotte Waltz
Charlotte Waltz
Gymnasiekonsulent

“De kommer med nogle helt friske ideer”
“De kommer med nogle helt friske ideer”

Hør virksomhedsrepræsentanter fortælle om deres erfaringer med besøg af elever som del af Åben Virksomheds undervisningsforløb.

“Det bliver mere levende for eleverne”
“Det bliver mere levende for eleverne”

Hør fire lærere fortælle om deres oplevelse med virksomhedsbesøg som en del af undervisningen.

2.g klasse på besøg hos COWI
2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.