Undervisningsforløbet

Ølbrygning

Gennem de sidste 30 år er interessen for ølbrygning i Danmark steget markant. Men hvordan foregår ølbrygning egentlig, og hvordan sørger bryggerierne for præcision i processerne for at sikre ensartet høj produktkvalitet?

I dette undervisningsforløb, der både kan bruges individuelt og tværfagligt i fagene bioteknologi, biologi og kemi, bliver eleverne introduceret til ølbrygning og de bioteknologiske og kemiske processer, der indgår. De laver eksperimenter med fx påvisning af carbohydrater i forskellige øl og med gærcellers fermentering af glukose, og så har eleverne også mulighed for at prøve kræfter med at brygge deres egen øl.

Som en del af undervisningsforløbet skal klassen besøge et bryggeri, som er et eksempel på en dansk biotekvirksomhed, hvor der løbende arbejdes med udvikling og optimering af produkterne.

Det står dig helt frit for, hvor meget af undervisningsmaterialet, du vil bruge og i hvilken form. Du kan bruge det hele, eller du kan tilpasse forløbet og materialerne efter klassens niveau og den tid, du har til rådighed.

Materialer til forløbet
Til eleven
Til læreren
Til virksomheden

SMART

Klik på "SKIFT" og indtast en adresse, så beregner vi afstande til alle forløb ud fra den. Du kan altid klikke på "SKIFT" for at ændre til at vise nyeste forløb først.

Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb baseret ud fra:
Viser lige nu forløb sorteret efter:
Din nuværende lokation Nyeste forløb
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet, og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt

Kontakt os endelig, hvis du har fundet et spændende forløb, men mangler en virksomhed i nærheden af din skole. Så vil vi meget gerne forsøge at hjælpe og finde en relevant virksomhed, der gerne vil have besøg.

Kontakt os her
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

OBS: Viborg Bryghus er ved at få etableret nyt bryggeri og kan derfor ikke kontaktes i  2024!

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

Mere info og kontakt
Gratis
A-niveau
B-niveau
Hele Året

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

Mere info og kontakt
Mød en udvikler – Torben
Mød en udvikler – Torben

Her i videoen kan du møde Torben, som har udviklet forløbet “Byg en vej – Teknologi og asfalt” til 1. – 2. og 5. – 6. klasse til N/T faget. Hør hans tanker om forløbet, og hvad eleverne kan se på et asfaltværk.

“Det bliver mere levende for eleverne”
“Det bliver mere levende for eleverne”

Hør fire lærere fortælle om deres oplevelse med virksomhedsbesøg som en del af undervisningen.

2.g klasse på besøg hos COWI
2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.