Prototyper og KÆMPE 3D-printere - 6.Z fra Nyboder Skole besøgte 3D-virksomheden Damvig

"Parter", "emner", "kager" og "jobs" var fire begreber, som eleverne fra 6.Z lærte at kende på en ny måde, da de besøgte 3D-virksomheden Damvig.

Besøget hos Damvig fandt sted i forbindelse med Åben Virksomheds forløb 3D-design: Tegn, regn og print. Inden besøget havde 6. klassen i deres temauge arbejdet med omfang og areal i 3D-designprogrammet Tinkercad. De havde blandt andet designet og 3D-printet deres egne ringe og navneskilte med skolens spritnye 3D-printere. Eleverne havde derfor et kendskab til, hvordan man designer prototyper og bruger en 3D-printer, inden besøget hos 3D-virksomheden.

Da klassen ankom til Damvig, blev de taget godt imod af CSO Gert Pynt Andersen, som stod for dagens oplæg. Gert fortalte om, hvad en 3D-virksomhed som Damvig laver, men også om hvilke typer af print og maskiner de har. "Hvor store er jeres 3D-printere på skolen?" spurgte Gert eleverne. Eleverne formede skolens 3D-printere med deres arme - "de er jo små!," svarede Gert drillende og forklarede, at Damvig printer alt fra briller, til benproteser, til såler på sportssko. "Mange starter faktisk med at 3D-printe med sådan nogle printere som I har arbejdet med på skolen,” sagde Gert, mens han fortalte om Damvigs store 3D-printere.

”Vi bliver inspirerede af at have elever på besøg. Børn har den gave, at de siger tingene lige ud - det kan vi faktisk bruge til noget. Og så gør det også, at vi som virksomhed har en lidt anderledes og sjov dag. - Gert Pynt Andersen, CSO hos Damvig

På opdagelse i en verden af 3D-print

Efter Gert's oplæg fik eleverne en rundvisning i Damvigs produktion af Michael Meihlen. Produktionen, som er tophemmlig for offentligheden, foregår normalt bag lukkede døre, så det var lidt et scoop for eleverne. Eleverne blev præsenteret for forskellige 3D-printere, og Michael forklarede blandt andet eleverne, hvordan en Polyjet 3D-printer ligger et lag ad gangen, når den "bygger" et emne og hvordan forskellige typer af væsker har indflydelse på det færdigprintede emne. Efterfølgende så eleverne en udpakningsstation, for når emnerne kommer direkte fra en SLS 3D-printer, bliver de printet ud som "kager". "Hvad er en kage helt præcist hos jer?" - spurgte en elev. "En kage er en form for hvid, støvet indpakning, som de printede emner ligger i. Derefter skal emnerne pakkes ud, og det gør man ved at grave efter dem og bagefter støve dem af." - forklarede Michael.

Her graves der efter færdige "emner". Bagefter skal de slibes og males.

Efter rundvisningen havde Damvig en opgave til eleverne; de skulle samle deres egne mobilholdere af dele, som Damvig havde 3D-printet. Eleverne samlede mobilholderne på livet løs med kyndig vejledning fra forskellige medarbejdere. Inden besøget sluttede fik eleverne en udfordring fra Gert.
Hjemme på skolen skal de redesigne Damvigs logo og lave en prototype - klassen skal derefter stemme om de fire bedste logoer, som bliver sendt til Damvig. Tilsidst udvælger Damvig det bedste logo, som de 3D-printer i stort format og hænger op.

”Det er superfedt at være her og sejt med 3D-teknologi. På skolen har vi jo lavet ringe og navneskilte, men vi vidste ikke, at man kunne 3D-printe alt det, som vi har set og hørt i dag." - Alexander og Julian - elever


 ”Som lærer får jeg meget ud af et besøg. Min undervisning kommer ud i virkeligheden ,og så er det ikke kun teoretisk, det eleverne lærer, men de ser, hvordan faget bruges i virkeligheden. Det gør undervisningen mere spændende.” - Maja, lærer



Vil dig og din klasse også besøge en 3D-virksomhed? Se vores udvalg af virksomheder her ➡ 3D-design: Tegn, regn og print

Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄

Professionelle billeder i artiklen er taget af Jakob Carlsen

Bettina Andersen
Bettina Andersen
Folkeskolekonsulent,
tidl. folkeskolelærer
Mikkel London
Mikkel London
Konsulent

SENESTE NYT FRA ÅBEN VIRKSOMHED

Eleverne fik rykket ved deres lidt indsnævrede syn på håndværkere

Eleverne fik rykket ved deres lidt indsnævrede syn på håndværkere En dag i februar havde 8. klasse fra Toftlund Skole besøg af den lokale vvs’er […]

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete klimavenlige løsninger

Hos Vaillant forvandles fysiktimens abstrakte principper til konkrete, klimavenlige løsninger Vaillant er specialiseret i at udvikle bæredygtige varmepumper, og her bruger man hver dag termodynamik; […]

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer

Jeg elsker, når mine elever forstår anvendelsesperspektivet i det, de lærer Alle Åben Virksomheds undervisningsforløb er udviklet af dygtige lærere, der brænder for deres fag, […]