Bettina Andersen
tidl. folkeskolelærer
Besøget fandt sted i forbindelse med Åben Virksomheds forløb Matematik i humanitære indsatser, og hjemme på gymnasiet havde eleverne blandt andet regnet på, hvordan nødhjælp kan transporteres på den mest effektive måde.
Da klassen ankom til Blue Water Shipping, blev de taget glædeligt imod af Rikke Amdisen, Lone Willumsen og Jakob Zittlau Schmidt, som skulle stå for dagens besøg. Som det første gav Rikke eleverne en introduktion til Blue Water som virksomhed og en rundtur i kontorets afdelinger inden for de forskellige former for fragt til lands, til vands og i luften, som Blue Water koordinerer. Derefter fortalte Lone om deres særlige trainee-uddannelse, hvor man får en Speditør uddannelse med ekstra moduler, så det svarer til en kort videregående uddannelse. Slutteligt fortalte Jakob om, hvordan Blue Water samarbejder med FN, regeringer, samt producenter af nødhjælp, der anvender fragtfirmaet til at sende nødhjælp.
"Det giver super god mening at besøge en virksomhed som Blue Water Shipping og se den praktiske anvendelse af matematik"
Rasmus, lærer
Elevernes besøg var en del af et tværfagligt forløb med naturgeografi, og deres lærer i naturgeografi Katrine deltog også i besøget. Forud for besøget havde eleverne arbejdet med årsager til oversvømmelser i naturgeografi, og det hang godt sammen med de statistikopgaver, der var i matematikforløbet. Eleverne havde også kigget på naturkatastrofer i faget og arbejdet med at pakke nødhjælp i matematik.
Det passede supergodt ind i den opgave, som Jakob, efter aftale med Rasmus, havde lavet til eleverne, de skulle arbejde med på stedet. Den omhandlede transport af nødhjælp, såkaldt katastrofelogistik, til jordskælvsramte Tyrkiet.
Eleverne skulle regne ud, hvor mange biler, containere eller flyafgange, der skulle bruges, samt den totale pris for at sende en pakkeliste med forskellige antal paller med tæpper, telte, hygiejnesæt og lygter af sted. Ved afslutningen af besøget fik eleverne præsenteret resultatet på den opgaven, og der blev talt om transporttid over for pris i forhold, hvilken løsning, man ville gå med.
”Jeg kan helt klart se en sammenhæng mellem den her opgave, som vi har fået her, og de opgaver, vi har regnet hjemme på skolen."
Selma, elev
"Jeg lærte i dag, at en speditør bruger matematik (logistik), når han skal regne ud, hvordan han kan få fragtet mest muligt"
Thea, elev.
Vil dig og din klasse også besøge en virksomhed, som arbejder med transport af nødhjælp?
Så vores udvalg af virksomheder her ➡ Matematik i humanitære indsatser
Har du spørgsmål? Så kontakt os endelig! 😄
Professionelle billeder i artiklen er taget af Niels Hougaard