Hvad laver en mekaniker egentlig?
En grupper elever fra Vig Skole lagde for nyligt vejen forbi bilværkstedet Bin2Bil i Holbæk for at lære en masse om, hvordan man fejlsøger en bil og forskellen på en el- og benzindrevet motor –…
I et ellers roligt boligkvarter i Hillerød stikker nogle store hvide og blåstribede siloer langt op i luften. Her ligger et af Unicons mange afdelinger, og ved første øjekast er det ikke til at tro, at der hver dag her produceres store mængder flydende beton, der køres ud til kunder. Det overraskede også eleverne fra 3.KE/3.Ke, der har kemi på henholdsvis A- og B-niveau, som ikke havde besøgt en betonvirksomhed før. Eleverne lagde ikke skjul på, at de var velforberedte og havde hjemme på skolen lavet forsøg med blandt andet kalkbrænding og lavet beregninger omkring CO2 udslip. Besøget hos Unicon fandt sted i forbindelse med undervisningsforløbet: Cement og Beton, som er et nyt kemiforløb til A, B og C-niveau til gymnasiet.
... Var blandt andet nogle af de spørgsmål, som 3.G'erne stillede til Ib Bælum Jensen, som til dagligt er teknikker hos Unicon. Under hans oplæg om betonteknologi fortalte Ib blandt andet om, hvordan Unicon arbejder med at gøre deres beton mere bæredygtigt og dermed udlede mindre CO2.
Efter oplægget viste sikkerhedsrepræsentant, Jesper Raun eleverne rundt på virksomheden. Et tog af gule veste bevægede sig op og ned af trapper for at se hele processen fra cement til færdig beton, og det overraskede eleverne, da Jesper fortalte, at man skal have kendskab til computerstyring, når man arbejder på en betonvirksomhed, da alle blandinger af alle former for beton i dag er computerstyrede. Det var med et smil på læben og en masse ny viden om beton og bæredygtighed, at eleverne vendte tilbage til deres gymnasium.
Da eleverne ankom til fabrikken blev de taget imod af Gunnar Hansen, som til daglig er Teknologi- og innovationsleder og Michael Høy Sørensen, som er produktionsleder. De to medarbejdere viste eleverne rundt på fabrikken for at vise produktionen af betonelementer fra start til slut. Forud for besøget havde eleverne arbejdet med processen omkring kalkforbrænding og karbonisering, hvilket Gunnar ved det efterfølgende oplæg henviste til flere gange. "Vi havde tilpasset materialet, så det passede til vores hverdag, hvilket jeg havde sendt til Gunnar inden besøget.", fortalte lærer Annie Truelsen.
Under oplægget var der også her fokus på bæredygtighed, blandt andet hvordan CRH bruger rigtig meget tid på at optimere betonkonstruktioner, og hvordan branchen konstant er på jagt efter nye teknologier, så produktionen kan blive mere miljøvenlig, herunder at genbruge beton og erstatte cementen med kalcineret ler.
... Sådan sagde eleven Pia under rundvisningen. Hun overvejer at blive bygningsingeniør og fandt derfor besøget hos CRH enormt interessant. Da eleverne atter skulle til at vende hjemad, var det med en masse af inspiration til deres plakater, som de, med udgangspunkt i virksomhedsbesøget, skal arbejde med, som afslutning på undervisningsforløbet.
Månedens tre mest besøgte cement- og betonvirksomheder 🚧👨🔧
Kunne du tænke dig, at vise din gymnasieklasse hvordan der arbejdes med beton på danske virksomheder?
Så kan du finde vores undervisningsforløb lige her
➡ Cement og beton
Er der ingen virksomhed i nærheden af dig?
Så tøv ikke med at kontakte os - så finder vi en til dig! 😄👉
En grupper elever fra Vig Skole lagde for nyligt vejen forbi bilværkstedet Bin2Bil i Holbæk for at lære en masse om, hvordan man fejlsøger en bil og forskellen på en el- og benzindrevet motor –…
Oplevelserne spændte vidt hos de otte virksomheder, der her i efteråret slog dørene op til såkaldt karrieredag for gymnasieelever. Skal vi planlægge noget lignende på dit gymnasium?
Catharina og hendes kollegaer har sammen med deres elever været på mere end 15 virksomhedsbesøg det sidste år. Her fortæller hun lidt om deres erfaringer og om, hvorfor de prioriterer virksomhedsbesøgene så højt.