undervisningsforløb for

Gymnasiet

Filtrér undervisningsforløb efter
Vælg et eller flere fag
Vælg en eller flere målgrupper
Fag: Afsætning
Fag: Erhvervsøkonomi
Fag: Billedkunst
Fag: Biologi
Fag: Bioteknologi
Fag: Dansk
Fag: Fysik
Fag: Fysik og kemi
Fag: Færdselslære
Fag: Geografi
Fag: Geovidenskab
Fag: Håndværk og Design
Fag: Idræt
Fag: Informatik
Fag: Kemi
Fag: Madkundskab
Fag: Matematik
Fag: Naturgeografi
Fag: Natur og teknologi
Fag: Samfundsfag
Fag: Uddannelse og job
Målgruppe: 0. klasse
Målgruppe: 1. klasse
Målgruppe: 2. klasse
Målgruppe: 3. klasse
Målgruppe: 4. klasse
Målgruppe: 5. klasse
Målgruppe: 6. klasse
Målgruppe: 7. klasse
Målgruppe: 8. klasse
Målgruppe: 9. klasse
Målgruppe: 10. klasse
Målgruppe: A-niveau
Målgruppe: B-niveau
Målgruppe: C-niveau
Målgruppe: Børnehaver & Dagtilbud
Målgruppe: Fagpersoner
Målgruppe: Lærere & Pædagoger
Målgruppe: Ungdomsuddannelser
Årstid: Januar
Årstid: Februar
Årstid: Marts
Årstid: April
Årstid: Maj
Årstid: Juni
Årstid: Juli
Årstid: August
Årstid: September
Årstid: Oktober
Årstid: November
Årstid: December
Årstid: Hele Året
A-niveau, B-niveau
Afsætning, Erhvervsøkonomi
A-niveau
Fysik

I dette undervisningsforløb arbejder eleverne med termodynamiske processer (isobar, isokor, isoterme og adiabatiske proces), formler for varmeenergi,  termodynamiske maskiner, kredsprocesser og nyttevirkningen af en kredsproces. Som en del forløbet besøger klassen en virksomhed, der udvikler, servicerer eller anvender termodynamiske maskiner.

A-niveau, B-niveau
Matematik, Samfundsfag

I dette forløb kan eleverne besøge et analyseinstitut eller virksomhed, der arbejder med indsamling og bearbejdning af data.

A-niveau, B-niveau, C-niveau
Naturgeografi, Samfundsfag

I dette forløb stilles der skarpt på, hvordan nødhjælpsorganisationerne arbejder med matematik; eleverne undersøger fx gennem arealberegninger, hvordan nødhjælp kan transporteres på den mest effektive måde, og de opstiller ligninger, der kan bruges til at forsimple transportopgaver.

A-niveau, B-niveau
Fysik

I dette forløb lærer eleverne om kinematik og bliver bekendt med begreber og enheder, der anvendes ved flyvning. De bliver klogere på kinetisk og potentiel energi, de laver øvelser om blandt andet brændstof, forbrændingsreaktion og centripetalkraft – og ved hjælp af et online-værktøj, Skyvector, bliver eleverne afslutningsvist udfordret til at bruge deres viden om fysik til at udarbejde en konkret flyveplan.

A-niveau, B-niveau, C-niveau
Kemi

I dette undervisningsforløb til kemi i gymnasiet bliver eleverne introduceret til Power-to-X; den proces, hvor grøn strøm omdannes til bæredygtige stoffer, så den producerede energi/strøm kan lagres og transporteres.

B-niveau
Fysik

I dette forløb dykker eleverne ned i elektriske sensorer som værktøj til at designe intelligente teknologiske løsninger, når det kommer til måleudstyr. De arbejder med metrologi, med simple elektriske kredsløb og databehandler egne måleresultater.

C-niveau
Informatik

Hvordan opbygger man en hjemmeside? Det får eleverne svar på i dette undervisningsforløb til informatik. Efter en kort introduktion til emnet, besøger klasen en virksomhed, hvor en medarbejder fortæller om arbejdet med at udvikle og vedligeholde deres hjemmeside, således at eleverne er klædt godt på, når de efterfølgende skal udvikle deres egen hjemmeside via et CMS-system.

A-niveau, B-niveau, C-niveau
Geovidenskab, Naturgeografi

I dette undervisningsforløb lærer eleverne om biogas og diskuterer biogas som bæredygtig energikilde. De arbejder med kulstofs og kvælstofs kredsløb, næringsstoffer i landbruget og lærer om metan og metanisering. Forløbet indeholder et besøg hos et biogasanlæg, hvor eleverne kan se og opleve produktionen på tæt hold.

A-niveau, B-niveau, C-niveau
Kemi

Undervisningsforløbet Cement og Beton er udviklet i samarbejde med Dansk Beton og en faglærer i kemi i gymnasiet. Forud for besøget har eleverne fået en introduktion til cement og beton, lavet forsøg med kalk-brænding og arbejdet med opgaver om betonfremstilling. Efter besøget arbejder de videre med en slutopgave.

A-niveau, B-niveau
Biologi, Bioteknologi, Kemi

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.

A-niveau, B-niveau
Matematik

I dette matematikforløb dykker eleverne ned i, hvordan dimensionering af boliger kan reducere varmeforbruget i boliger og dermed udledningen af CO2. De får grundlæggende færdigheder i GeoGebras 3D-værktøj og undersøger blandt andet, hvordan størrelsen af boligen, arealet af vægge og loft/tag i høj grad bestemmer, hvor stort varmetabet er til omgivelserne.